Aranyszarvas Füzetek

 

MAGYARSÁG EREDETE – ELMÉLETEK, FORRÁSOK, TÉNYEK

 

 

Témakör: MAGYARSÁG TÖRTÉNETE

6. szám

2009. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

Magyarság eredete: 1. rész

 

ELMÉLETEK, FORRÁSOK, TÉNYEK

 

Elméletek, kutatások, eredmények, következtetések…

Korabeli krónikák és tudósítások felhasználásával. 

 

 

ELŐSZÓ HELYETT

 

A „hivatalos” történetírás az Árpád-féle honfoglalást hirdeti. Iskolákban is ezt tanítják, művészeti alkotások is ezt dicsőítik. Holott, a korabeli krónikák többsége erről, mint a magyarok ismételt bejöveteléről, vagy visszaköltözéséről tudósít. Egyes krónikák szerint, a Kárpát-medencében már a hunok bevonulása előtt is élt magyar nyelvű népesség. Több középkori tudósítás egyértelműen utal arra, hogy a hunokkal együtt magyar nyelvű népesség is bevonult erre a területre.

 

Vajon – a magyarok – mikor jöttek a Kárpát-medencébe?

 

A „hivatalos” elmélet szerint: a magyarok Árpád vezérlete alatt jöttek be. Ez az elképzelés még a magyar krónikák tükrében is ellentmondó, a külföldi krónikák több bevonulásról írnak…

 

A „kettős honfoglalás” elmélet szerint: a magyarok két hullámban érkeztek. Ezt erősítik az ószláv és egyes nyugati krónikák, de más népek krónikái többről tudósítanak…

 

A „hun-rokonság” elmélet szerint: már a hunok idejében is vándoroltak ide magyarok. Ezt alátámasztja a krónikák és tudósítások többsége, de némelyek többet sejtetnek…

 

A „kimmer-szkíta” elmélet szerint: már az ide vetődött szkíták egy része magyar volt. Ezt erősítik a magyar Csodaszarvas-legendák és a Kárpát-medencei szkíta „aranyszarvasos” régészeti leletek. Ugyanakkor némely középkori tudósítások régebbi időkre utalnak…

 

Az „őselmélet” szerint: a magyarok már sok ezer éve élnek a Kárpát-medencében. Ezt a feltételezést a helyi népesség genetikai jellemzői megerősítik, ugyanakkor ellentmondanak a „hivatalos” elméletekkel és a környező népekben „kialakított történelem-tudattal”…

 

És, vajon – a magyarok – honnan származnak?

 

A „finnugor” származáselmélet szerint: Ny-Szibériából; rokonságban a finnugorokkal. Holott, a genetikai adatok kizárják a szibériai származást. És, mára már az is kiderült: a rokonainknak tartott obi-ugorok sem Ny-szibériaiak, mert a XI. századig a Volga környékén éltek.

 

A „turáni” származáselmélet szerint: közép-Ázsiából; hunok, bolgár-törökök rokonaként. Ennek is ellentmondanak a genetikai kutatások. Az is tisztázódott, hogy a magyarok nem a hunok vagy bolgár-törökök rokonai voltak, hanem szövetségben együtt éltek ezekkel a népekkel.

 

A „szkíta” származáselmélet szerint: Meotis környékéről; agathyr, kimmer, szkíta rokonság. Ez, a genetikai adatok gyengítik, viszont régészeti és mondaköri emlékek erősítik. Érthető, hiszen a magyarok egy része - valamikor - szkíta-kimmer területeken élt, hatott rájuk azok kultúrája.

 

A „sumér” származáselmélet szerint: a „termékeny félhold” környékéről. Ez genetikailag nem igazolható, bár némi nyelvszerkezeti hasonlóság kimutatható, ha „lazán értelmezik” a nyelv-rokonságot. Ugyanakkor nem hanyagolgató el az iráni-szaszánida kultúra kisugárzása. 

 

A „gravetti” elmélet szerint: a közép-európai gravetti népességből. Ezt a feltételezést a genetikai jellemzők és epi-gravetti eredetű urál-altáji nyelvek hasonlósága erősíti. Viszont szemben áll a „hivatalos történelmi” felfogásokkal.

 

A „bibliai” elmélet szerint: a magyarok = Noé fiától, „Jáfet népétől” származnak. Tény, hogy a korabeli keresztény irányultságú krónikák ezt hirdetik. De ez már a hit, a legendák és csodák világa, ami távol áll a tudományos tényektől… 

 

A kérdések megválaszolásához segítséget nyújthatnak a régi krónikák. Ezek ma már az interneten is elérhetők. Mivel régen a magyarokat több-különböző néven illették, ezért sok gondolatébresztő adat gyűjthető ki. Ezeket valós időrendbe gyűjtve, a tudományos kutatások eredményeivel összehasonlítva… könnyebben eligazodhatunk az elképzelések rengetegében.

 

 

Források értelmezése

A Kárpát-medencei magyarság eredetéről többféle elmélet (vagyis: elképzelés) olvasható. Közös jellemzőjük, hogy a rendelkezésre álló adatokból célirányosan válogatnak. Gondosan kerülve a feltételezésnek ellentmondó tényeket. Motiváltságuk is különböző. Egyesek hozzásimulnak a „hivatalos” szellemi-politikai igényekhez. Mások, magasztos és töretlen „hőstörténetet” próbálnak kerekíteni. Némelyeknél úgy tűnhet, a ténynél fontosabb volt a hit és (rög)eszme. 

 

A korabeli tudósításokból és rendelkezésre álló tényekből a valóság elég megbízhatóan „kihámozható”, a tényeket egy „csokorba szedve”, azokat összességükben vizsgálva. Nem feledve, hogy és „köznép” és a „rajta uralkodók” eredete, kultúrája-történelme: különbözik. Ezért, célszerű a korabeli „uralkodói igények alapján készült” krónikák adatait egyeztetni a korabeli utazók tudósításaival, figyelemmel a néphagyományok és mítoszok közléseire is.

 

A Kárpát-medence helyi népessége – mint más helyi népesség - élt, dolgozott, szolgált, túlélt. Uralkodó rétege gyakran idegen nyelvű hódítóként jött. Portyázó csapatként, nomád rátelepülőként. Hozzájuk csatlakozó gyengébb népeket elő- és utóvédként használva. A hódítók seregeikkel elsősorban vezetőik hatalmát és saját népességüket védték, szolgaként tekintve a helyi népességet. Idővel, az idegenből származó vezetői réteg fokozatosan beolvad a helyi népességbe, átvéve nyelvüket, hagyományaikat és szokásaikat. Ahogy, a varégok beolvadtak a keleti szlávságba; bolgárok az Al-Duna menti szlávokba; normannok a britanniai népességekbe. Ez történhetett a Kárpát-medencébe hatoló hunok, avarok, bolgárok, türkök, kabarok, ugorok stb. esetében is. Előfordult, hogy az idegen hódítók megnyilvánulásai felkeléshez, külső beavatkozásához, majd a vezetői réteg lecserélődéséhez vezetett. Ahogy a Kárpát-medencében is, amikor a trónviszályban győztesek elkergették előző uraikat (hunokat, bolgárokat, idegen erőket).

 

Korabeli források szerint az idegen hódítók magukkal hozták saját népességük egy részét is. Ezek létszáma nem lehetett jelentős. Hiszen, a Kárpát-medence területének közel ötöde volt alkalmas nagyobb számú nomád-legeltető népesség és lovas-íjász katonaság eltartására.

 

Ezért, az uralkodó réteg rákényszerült arra, hogy zsákmányszerző „kalandozással” pótolja a hiányzó javakat. De az ilyen hadjáratok gyengítették katonai erejüket, ami kihatott a belső hatalmi erőviszonyra, lehetővé téve a törzsek és vezetői rétegek rangsorának megváltozását.

 

Magyarok neve

A Kárpát-medencei magyarokat a korabeli források többféleképp nevezték. Különbözőségük ellenére valójában két korabeli alapmegnevezés eltérő megjelenítésére vezethetők vissza. Íme:

 

Ugor = vagyis, az ószláv „ugor” népnév, amely a Kárpátok-Urál közti ligetes-sztyeppei övezetben élő akkori ősi népességet jelölte. Az „ugor” megnevezés a bizánci, szláv környezetben többféle formában rögzítődött.

 

Például: ougor, ogur, ugor; latinos átírásban: vgor, vugor, yugor, iuggor, uhor; görögül: ούγγρος (ouggorros). Innen adódik Magyarország neve, pl.: Угория (ugoria = ószláv), Угорщина (ugorsina = ukrán), Ουγγαρία (ougaria = görög).

 

Ungar. Latin keresztény környezetben az „ugor” megnevezés átírása a nyelvi sajátosságok szerint módosult. Például: ungor, unigur, ungur, ungar, ungher, unkar, ungarus. Ezért Magyarország neve több nyelven: Ungai (észt), Ungārija (lett), Ungarn (német, dán, feröeri, norvég), Unkari (finn), Uŋgár (lapp), an Ungáir (ír gall), Ungaria (román, moldáv, szicíliai), Ungheria (olasz), stb…

 

Hungar. A Karoling történetírásban (frank hatásra) az ungar szó kiejtés, majd írás szerint módosult: h’ongar, hongar, hungar, hongrois. Az így formálódó hungarus kifejezés vált később általánossá: a nyugati keresztény kultúrkörben. E hatásra több népnél Magyarország neve is hasonlóan alakult, pl.: Hungaria (latin, albán, baszk, breton), Hungaría (spanyol), Hongarije (holland, fríz), Hungria (portugál), Hungary (angol), Hongrie (francia), Hongria (katalán).

 

Venger. A régi latin írásmódban a V betű jelölte az U hangot is. Ezért, egyes forrásokban az „ugor” vagy „unger” szót sajátosan írták, például: vgor, vgar, vger, vnger, vengar. Ahol a szó kiejtése is gondot okozott, ott a vegr, vegnr, venger, vienhr megjelölés honosodott meg. E népeknél Magyarország neve, pl.: Węgry (lengyel), Vengrija (litván), Wengriýa (türkmén), Венгрыя (vegrüja = belorusz) Венгрия (vengrija =orosz, kozák), Венгри (vengri = csuvas).

 

Üngürüsz, hüngürüsz. Az „ungarus” és „hungarus” megnevezés sajátos arab átírással és törökös kiejtéssel fellelhető (16. századig) az oszmán birodalmi iratokban: .ng.r.s, h.ng.r.s. Ami latinos írásban: üngürüsz, hüngürüsz. Így jelölték a hivatalos oszmán iratokban a Magyarország három részre szakadása előtti „Hungariai Királyságot” (Regnum Hungarorum).

 

 

Madzsar. A másik népnév: az ótörök „madzsar”. Ezt a nevet a források többféle értelemben használják: város-névként (Madjar), tartomány vagy ország (illetve ott lakók) megnevezésére (Madzsar-i Bozorg), valamint az arrafelé uralkodó neveként. Gyakori változatok: madzsar, madzar, madjar, madar, majar, magiar, mahar. Arab-perzsa-oszmán hatásra (a 11. századtól) a „madzsar” fokozatosan megnevezés elterjedt európai környezetben is. Kezdetben csak a Don és Meotis-környékéről Pannoniába költözött X. századi népességet nevezték így (dentumogyer = doni-doneci magyar). Nem kizárt, hogy a megyer-törzs neve is a madjar név latinos és hangváltozós átírása: madjar = modyer = mogyer = megyer.

 

Kezdetben, a „magyar” nevet csak a Hungar Királyság magyar nyelvű népességének etnikai megkülönböztetésére használták. Később, a 16. században három részre szakadt Magyarország oszmán birodalomhoz csatolt részét nevezték Madzsarisztan-nak (Madzsar tartománynak, a latin eredetű „törökösített” üngürüsz, hüngürüsz helyett).

 

Innen eredeztethető Magyarország neve több népnél, pl.: Maďarsko (cseh, szlovák), Mađarska (szerb), Madžarska (szlovén), Мадьяр Му (madjar mi = komi), Macaristan (török, azerbajdzsán, krími tatár, kaukázusi kurd), Мажарстан (mazsarisztan = kirgiz), Маҗарстан (macarstan = tatár), المجر (al-Maǧar = arab), مجارستان (Majārestān = perzsa),

 

Magyar bevonulások

 

Krónikák és korabeli tudósítások időrendjéből egyértelműen kitűnik, hogy a Kárpát-medencei magyarság „honfoglalása” nem egyszeri alkalom volt, mint ahogy „az iskolákban tanítják”. Hanem, több hullámban, esetenként eltérő irányokból érkezett a Kárpát-medencébe.

 

Régi lengyel hagyományok (lásd: Nagy Lengyel Krónika) szerint a vengerek: a Kárpátok északi oldalán élt, az ugorokkal rokon népesség. Pannoniából származnak, ahonnan a Visztula és Wkra környékére vándoroltak. Onnan, a skandináv és germán népek nyomására fokozatosan keletre vándoroltak,  egy részük a hunokhoz csatlakozva [részben] visszatértek Pannoniába.

 

 

 Az írásos források szerint az ugorok: az Ugor-hegy (Kárpátok), az Oka-folyó menti Ugra-folyó és Urál-hegység közötti sávban éltek. Külső nyomására részben nyugatra (a Kárpát-medencébe = Ugor földre), keletre (Urálon túlra = Jugriába) és délebbre (az Azovi-tenger környékére = Meotishz) költöztek. Az orosz krónikák megkülönböztetnek fekete és fehér (vagyis, a Volgától nyugatra és keletre élő) ugorokat. A feljegyzések szerint, a 14. században még éltek magyar nyelvű ugorok a Don-forrásvidékén és a Volga-Káma folyóközben.

 

A korabeli tudósítások szerint a magyarok: a Don-Volga-Kaukázus háromszögben élő, ugorokkal (jugorokkal) rokon népesség. Akik, az ottani Madzsar nevű területről kapták nevüket, vagy őt adták nevüket ennek a településnek. Akik - külső népek nyomására - részben nyugatra (Kárpát-medencébe, Madzsariába) és keletre költöztek. Több korabeli tudósítás szerint még a 13. században is éltek magyarok a Kuma-folyó környékén (Kum-magyaria).

 

 

Tények és adatok

 

Mondaköri adatok arra utalnak, hogy a Kárpát-medence népessége szoros kapcsolatban állt más területek lakóival. Példa erre a Csodaszarvas-monda, amelyet legtöbb Kárpát-medencébe áramló népcsoport sajátjának tekintett. Mint, a Fekete-tenger melléki kimmerek, bolgárok és hun-ugorok; Jugriából Meotishoz vándorló ugorok; onnan keletebbre vándorló kazah-madjarok; valamint a Kárpátok és Urál közti erdős-sztyeppei sávban élő ugorok. Ez a tény is alátámasztja azokat a korabeli tudósításokat, miszerint a Kárpátok-Urál-Kaukázus háromszögben jelentős számú együttműködő ugor-magyar-bolgár népesség élt (i.sz. 6-9. századig).

 

 

Települési adatok - vagyis a Kárpát-medencébe vándorló magyarság korabeli lakhelyeinek neve, elhelyezkedése - nemcsak korabeli krónikákban és tudósításokban leírt vándorlási útvonalakhoz illeszkednek, hanem a nyelvi és genetikai elterjedések térképeihez is.

 

Venger-es helynevek a Kárpátok északi oldalán, az Odera-, Visztula-Bug-Narew folyó-vidék hátságain gyakoriak. Jól illeszkedve az i.e. 10-9 ezer körüli Szvideri kultúra térhódításához, amely a Kárpát-medencei epigravetti műveltségből fejlődött ki.

 

Ugor-os helynevek az Urál-hegységtől a Kárpát-medencéig olyan sávot formálnak, mint az utolsó jégkorszak jéghatár-vonala.

 

Magyar-os helynevek két vonulata alkotnak. Az északi sávban jól kivehető az ugorok keleti irányú vonulása. A déli „vonalon”: a kimmer, hun, türk, doni-ugor, magyar útvonalakat.

 

A magyar nyelv erőteljesen mássalhangzós, ragozó nyelv. Erősen toldalékozó jellege az ősi nyelvekre jellemző (ókori keleti, baszk, uráli, altáji, japán, koreai, egyes amerikai indián, ausztronéz). 

 

Önálló-zárt fejlődésre utal az igekötők és ragok jelentős száma. Valamint az, hogy ezek száma a Kárpát-medencétől távolodva fokozatosan csökken (még a rokonnak tartott nyelvekben is). A jövevényszavakat is átölelő magánhangzó harmónia is töretlen fejlődésre mutat. A nyelvtani nemek, a jelző-ragozás és a létige hiánya, a magánhangzó illeszkedés, a számnevek utáni egyes szám és a tárgy ragozása: uráli és türk nyelvi sajátosság, amely az Eurázsiába (i.e. 100-40 e. körül) betelepülő népesség ősi nyelvének sajátos logikai-szerkezeti maradványa.

 

 

Genetikai adatok igazolják, hogy a Kárpátok környékén élő (felvidéki magyar, szlovák, vend, dél-lengyel, ruszin, nyugat-ukrán, csángó) népesség genetikai [Y-DNS] összetétele nagyon hasonló, és jelentősen eltér a környezetükben élő más népességétől.

 

Az ősi európai markerek részaránya magas (közel 85 %). Ezen belül a kelet-európai R1a marker aránya jelentős (> 55 %). Viszont, az ázsiai markerek aránya alacsony (<1 %). Holott, ezek aránya a finn-ugor népeknél 30%-nál is magasabb. E tények kétségessé teszik a Kárpátok menti népességek uráli-szibériai származását. De még a jelentősebb keveredésüket is az onnan származó népekkel. Egyéb jellemzőik [mtDNS markerek] is arra utalnak, hogy az itt élő népességeknek már i.e. 6-8 ezer körül a „Krím-Balti vonaltól nyugatra kellett élniük”.

 

 

Gazdaságföldrajzi adatok szerint a Kárpát-medence (kb. 330 ezer élhető km2) legfeljebb 15 %-a volt alkalmas a korabeli legeltetéses és feltört ugaros gazdálkodásra, vagy a sztyeppeihez hasonlatos életmódra. 2-3 ezer évvel ezelőtt ez a terület legfeljebb 200 ezer fő számára adhatott biztos megélhetést (3-4 fő/km2). A 10 % körüli folyami-tavi-mocsaras terület legfeljebb az ártéri gazdálkodásra volt alkalmas, kb. 40 ezer fő ellátására (1-1,5 fő/km2).

 

A többi terület erdő és nehezen élhető hegyvidék, amely mintegy 30 ezer vadászó-gyűjtögetőnek (0,05-0,1 fő/km2) nyújthatott megélhetést. Ezen kívül számolhatunk még néhány tízezer érc-, fa- és más nyersanyag kitermelővel, iparossal, szolgáltatóval, hatalmi adminisztrációval és állandó katonasággal. Számítások szerint az akkori Kárpát-medence legfeljebb 300 ezer fő tudott eltartani.

 

 

Kárpát-medencei bevonulások

Kimmerek, szkíták. A korabeli krónikák, tudósítások feljegyzései szerint a Kárpát-medence lakossága több hullámban bővült. Az itt élő őslakosság mellet éltek agathyrsik, neurik, majd később – kelet felöl - betelepültek kimmerek, szkíták és szigünnák is (Herodotos).

 

Több krónikaíró (Kézai, Kálti, Bonfini, Mahmud tercümán) közli a magyarok csodaszarvas-legendáját, amelyek a magyaroknál mindmáig fennmaradt. Hasonló legendát írt le művében Prokopiusz is, aki ezt a Szarvasos-legendát a hagyományt a kimmereknek tulajdonította. Annak a népességnek, amely egy része a Meotis-környékéről (a szkíták elől) a Kárpát-medencébe vándorolt, az i.e. VIII. század körül. Ekkortól jelentek meg ott is az aranyszarvas-ábrázolások.

 

Szarmata-ugorok. É-Kárpátok régebbi neve (Szarmata-hegység) és a régészeti adatok bizonyítják, hogy szarmaták is betelepültek a Kárpát-medencébe (Marcellinus, Ravennai Anonymus). Egy tudósítás arra utal, hogy az Ungariából (szarmaták Jugoriának nevezték) ugorok vonultak Pannoniába, ugyanazt a nyelvet beszélték, mint az ungarok (P. Ransanus).

 

 

Hun-ugorok. Majd a hunok jöttek a Kárpát-medencébe segédcsapataikkal, akik között voltak vegierek, hun-ugorok (Nagy Lengyel Krónika, Jordanes, Kézai Simon, Kálti Márk, Bonfini). E hun-magyar rokonságot több tudósító tényként megemlíti (M. Miechowita, A. Guagnini, A. Thevet, J. Reytenfels).

 

Több krónika Attilát a magyarok (vengerek, ugorok, üngürüszök) királyaként nevesíti (Horvát krónika, Duklianin Évkönyv, Nagy Lengyel Krónika, Képes Krónika, Gesta Hungarorum, Rerum Hungaricum Decades, Tahiri Üngürüsz, Madzsar Tahiri). Többségük szerint Attila halála után a magyarok kis része Erdélybe maradt, mások visszaköltöztek Szkítiába, de leszármazottai később visszatértek. 

 

Fehér ugorok. Egyes iratok megemlékeznek arról, hogy az avarok idejében is érkeztek a Kárpár-medencébe magyar népességek: „fehér ugorok” (Nyesztor Krónika); „avarok vagy hunok” (Paulus diakónus, Fredegar Krónika, Einhard); „avarok, akiket ungariknak nevezünk (Corvey-i Widukind), „avarok, akiket ungaroknak neveznek” (Fuldai Évkönyv).

 

Fekete ugorok. Több tudósítás megemlékezik az erdős-sztyeppei magyarok 9. századi újabb bevonulásáról: fekete ugorok, ugorok, Ugor hegyek (Nyesztor krónika, Rogozsszki krónikás); „ungarok” (Szent-Bertin Évkönyv, Niederaltaich-i Évkönyvek, H. von Bosau); „hunok vagy hungarok” (Kézai S.); „ugorok vagy magyarok” (Rubruki” Wilhelmus, S. Neugebauer); üngürüszök (Mahmud tercümán); jugor-ugorok (A. Mayerberg, V. N. Tatishchev, P. Gordon).

 

Déli ugorok. Közel ebben az időben – a Szuzdal-Kijev közti ugorokkal együtt – a Fekete-tenger melléki magyarok is bevonultak a Kárpát-medencébe: „agarének” (Nagy Szent Galleni Évkönyv); türkök és kabarok, velük együtt Árpád népe (Bíborbanszületett Konstantin, J. E. Tunmann); „magyarok” (Bonfini); üngürüsz, Árpád népe (Mahmud tercümán); délre, majd nyugatra vándorolt jugor-ugorok” (Leideni” Elsevier, E. Peer Persson); „magyarok vagy ugorok” (I. F. Blaramberg); „madzsarok” (Ibn-Dasta, Hamadani, Qazwini, Madzsar Tarihi).

 

Árpád népe a Kazár Birodalomból kiváló türkökkel és kabarokkal [déli ugorokkal] érkezett a Kárpát-medencébe. Nem uralkodó főseregeként, hanem csatlakozó segédcsapatként, aki „a seregnek menet közben előtte, visszavonuláskor mögötte jár” (Kézai Simon, Bonfini, Thuróczy, „Bíborbanszületett Konstantin”).

 

Ugyanakkor, „kalandozásnak” nevezett zsákmányszerző körutakon a segédcsapatok már csak másodlagos szerepet játszottak, (mivel csak külső támadás esetén volt honvédelmi kötelezettségük). Ezért az uralkodói fősereg fokozatosan legyengült. Ez lehetővé tette, hogy Árpád nemzetsége-törzse fokozatosan a Kárpát-medencei térség vezető-uralkodó népességé válhasson.

 

Folytatás a következő füzetben…

 

 

<<<

vissza a főoldalra