Aranyszarvas Füzetek

 

SZKÍTA IS, UGOR IS, TÜRK IS… NYELVROKONSÁG

 

 

Témakör: magyarság EREDETE

36. szám

2012. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

 

Szkíta is, ugor is, türk is…

(folytatás)

 

 

 

Az elméletekhez kapcsolódó korabeli külföldi források

 

A magyarság származását magyarázó-igazoló irányvonalak között mára már „körkörös védelemre berendezkedett szekértáborok” alakultak ki. Olyan választóvonalak szerint, amelyek nehezen kezelhetők tudományosan. Ami még zavaróbb: gyakran több energia fordítódik a másik tábor véleményének lejáratására, mint a saját elméleteinek bizonyítására.

 

Az elméletek mellett vagy ellen hangoztatott érvek egyre zavarosabbak. Ezért, hogy „átláthassunk a szitán”, célszerű megismerni a korabeli forrásokat is.

 

Magyarok bevonulásáról:

 

Nyesztornak tulajdonított (1118. körüli) kijevi „Elmúlt idők krónika” így tudósít:

 

„Sok idő múlva szlávok telepedtek le a Duna mentén, amely most Ougor és Bolgár. … Amikor is a szláv nép, ahogy említettük, a Dunánál élt, szkíták jöttek, a kazártól, vagyis bolgárok, és Duna mentén megállapodtak, és a szlávok földjén betelepülők lettek… Azután jöttek [610 körül] a fehér ougorok és elfoglalták a Szláv-földet… és azután a fekete ougorok vonultak el Kijev mellett [891-895. körül]… 6406. évben [898. körül]. Ougorok elvonultak Kijev hegye mellett, amelynek mostani neve Ugori [hegy], a Dnyeperhez érkeztek és zsákmányoltak; úgy vonultak, mint a polovecek... És keletről áthágtak a magas hegyeken [Kárpátok], amelyek Ougor-hegyekként neveznek… ; Ezután az ougorok elűzték a vlahokat; és elfoglalták azt a földet és összetelepültek a szlovákokkal, maguk alá rendelve őket; és azóta az Ougor földnek neveztetik.”…

 

Nagy Lengyel Krónika (készült 1273. körül) így emlékezik meg a magyarokról:

 

Vengerek egy Vrka [Wkra] nevezetű folyóról kapták nevüket, amely abból a nagy tóból folyik az Északi-tengerhez, amelynél most Przemyslav város fekszik. Azután, hogy gótok a szigetekről - melyek neve Skants [Skandináv] és Gothalrik [Gotland] - kijöttek népeket kifosztogatni; kezdték őket (vengereket) saját településeikben elnyomni és kellemetlenségeket okozni, a vengerek feleségeikkel és gyermekeikkel visszatértek a pannonok földjére [Attila idejében], ahonnan eredtek, és ott végleg letelepedtek

 

Rogozsszki Krónikás néven ismert töredékek (készült 1412. körül) így emlékezik:

 

„Sok év elteltével szlávok telepedtek le a Duna mentén, ami most Ugor föld… A 6405. évben [897.ben] éltek a Duna mentén szlávok, ugorok, murómák és dunai bolgárok.”

 

Erlesunda de Peer Persson (svéd utazó, követ) „Regin Muschowitici Sciographia” című művében (1615.) írja:

 

Jugra fejedelemség Mosztvától 350 mérföldre észak-keletre terül el; ahol egy Jugra nevű erődítménnyel körbevett város épült. Az oroszok úgy gondolják, hogy az ugorok kivándoroltak, vagy innen származtatják magukat, majd a Meotis-tónál éltek, majd a Duna-folyónál, ahol most az igazi ugorok élnek. Az oroszok nagyon büszkék erre és azt mondják, hogy az ő uralmuk alatt állt az a nép, amely borzalmasan feldúlta és elpusztította Itáliát, Frankhont és Germániát, és ezen országok pusztulást okozták.”

 

Madzsar Tahiri című oszmán-török történeti adatgyűjtemény (1740-ben) így ír a magyarok vándorlásairól:

 

„Amióta a madzsarok elhagyták a Sztyeppet, [Jézus] szü­letésétől a 744. évéig háromszázhetven év (!) telt el. Ennyi idő eltelte után… a kétszázezer a régebbi hazájába, Madzsarisztánba költözött, melynek megszállása után ott letelepedett.”

 

 

Magyarok eredetéről:

 

Pater Richardus (német? szerzetes, pápai megbízott) úti jelentésében (1236-ban) ezt írja:

 

Nagy-Bolgárország nagy és hatalmas ország, melynek gazdag városai vannak, de mindnyájan pogányok… A régiek hagyományaiból tudják, hogy ezek a magyarok tőlük származnak, de hogy hol vannak, nem volt tudomásuk róla."

 

RubrukiWilhelmus (francia ferences szerzetes, királyi megbízott, utazó követ) leírásában (1255-ben) így ír az ott talált magyarokról:

 

„Innen, Baskíria tartományából jöttek a hunok, akiket később hungaroknak neveztek, s ezért hívják Nagy–Hungáriának. … Többit a krónikákból lehet megtudni… Hungária, az Pannónia volt.”

 

Petrus Ransanus (lucerai püspök), „Epithoma Rerum Hungaricarum” című kódexben (1492. körül) így ír a szarmaták és magyarok kapcsolatásról:

 

„… szarmaták hatalmas tömege… találva maguknak katonai dolgokban tapasztalt embert, egy Ungar nevezetűt… kivonultak szülőföldjükről. Kijöttek ők… az Európai Szarmatia valamely részéről, amelyet a szarmaták még ma is Ungariának neveznek. … Ennek hitelességét megerősíti, hogy Szarmatia uralkodója, akit Moszkóvia [Moszkvai Fejedelemség] hercegének is neveznek, a sok egyéb címe között… Ungaria hercegének is nevezik. De nem az itteni [Kárpát-medencei] Magyarország hercegének, hanem a Szarmatiai-nak, ahonnan a Pannóniát birtokló ungarok [magyarok] kivonultak.”

 

Antonio Bonfini (itáliai költő, történetíró) „Rerum Hungaricum Decades” című majd ezer oldalas krónikájában – eltérő véleményeket is közzétéve - így ír (1497-ben) a hun-magyarok eredetéről:

 

„… a hungarok [magyarok] rokonságban állnak a hunokkal, akik az ázsiai Szkítiában elterjedtek és a Don forrásvidékén élnek, de nem azoktól a hunoktól származnak, akik Ázsiában maradtak, hanem azoktól, akik kedvezőbb éghajlatot keresve Európába vonultak.

 

Maciej Miechowita (lengyel történész, földrajztudós) „Tractatus de duabus Sarmatis” című művének második kiegészítő részében (1521-ben) így ír:

 

„Végül, Jugriából, Szkítia északi széléről jöttek az ugorok, akiket később hunoknak és ungaroknak neveztek. Létszámfölényükkel megsemmisítették és elűzték a gótokat… A jugorok, mikor megsokszorozódtak, a nagy folyókon átkeltek, a hagyomány szerint vadászat közben egy zerge nyomát követve, a ruszok földjére lépve és gyorsan megközelítve Pannóniát.  Atillát emelve vezérüknek…”

 „Először is, megjegyzünk: hogy a jugorok nevüket a szkítiai Jugor területről kapták, ahonnan erednek, és ahonnan kivándoroltak; a csehek, lengyelek és szlávok is hunoknak nevezték őket, míg végül ők is ungaroknak nevezik őket.”

 

Alessandro Guagnini (itáliai krónikás, katona) [más adatok szerint az eredeti szerző: Maciej Stryjkowski] „Sarmatiae Europeae descriptio” művében (1572-ben) a következőket írja:

 

Jugra vagy Juhra, amelynek lakóit ugoroknak vagy jugriknak neveztetnek, az Északi-tenger mentén terül el; ahonnan, ahogy mondják, valamikor a ungarok megélhetésük érdekében innen… áttelepültek a Maeotis-mocsarak környékére. Azután, a Duna-folyó felé vándoroltak Pannoniába és a maguk nyelvén Pannoniát Ugoriának majd Hungáriának nevezték, Attila vezetésével meghódították Ázsia és Európa sok országát. …

 

Andre Thevet (francia ferences pap, térképész, felfedező) „Cosmographie Universelle” című munkájában (1575-ben) az alábbiakat írja:

 

„Az Ob és Jurga folyók között elterülő terület neve Jugra, ahonnan, ahogy ezt hitelesnek tartják, onnan jöttek ki az első hunok, akiktől a magyarok származnak, és akik onnan a 367-ik esztendő nyarán elvándoroltak, sok szóbeszédre adva okot Franciaországban; valamint nem kétséges, hogy azok szkíták voltak, méghozzá északiak és nyugatról a legtávolabbiak.”

 

Salamon Neugebauer (lengyel történész) „Moscovia, hoc est … terjedelmes című statisztikai és földrajzi leírásában (1612-ben) megemlíti:

 

„Az északi tengernél elterülő Jugoria, ahonnan egykor a Meotisz-tónál hosszú ideig élő ugorok vagy magyarok, feltehetően az országuk terméketlensége miatt áttelepültek a Duna partjára, és elfoglalták Pannoniát, elsőnek adták annak a Jungária nevet, de néhány iratban változtatva, Ungáriának nevezték.”

 

Leideni” Elsevier (holland kiadó) „Russia seu Moskovia…” című művében írja (1630-ban):

 

Jugra vagy Ugra terület, amely lakosai jugri-nak vagy ugri-nak nevezik, az északi tenger környékén található. Azt hirdetik, hogy a hungarok, a föld terméketlensége miatt, onnan kivonultak és a Maeotis-tenger mentén telepedtek le, majd átmentek Pannoniába, amelyet mostanság Hungáriának neveznek.”

 

Jacob Reytenfels (balti utazó, diplomata) „De rebus Moschoviticis...” című földrajzi, politikai és gazdasági leírásában (1676-ban) az alábbiakról tudósít:

 

Jugoria, Jugra városával, kiterjedt területet foglal magába, egészen a Tatár-tengerig [Krím-félszigetig] elnyújtózva… Őslakói, nagyrészt hunok és más népek maradványai, [akik] valamikor elfoglaltak sok moszkvai [rusz fejedelmi] területet, és elsősorban Pannoniát.

 

Patrick Gordon (skót származású orosz cári tábornok) naplójába (1691. körül) ezt jegyezte:

 

„Magyarország egykor hatalmas és virágzó hatalom volt, északon a Kárpátok hegyei, keleten a Fekete-tenger, nyugaton Moravia és Ausztria, délen Szerbia, Bosznia és Bolgária határolta, sőt ezek az országok valamikor a fennhatósága alá tartoztak. Jelenleg magyarok lakják, egy nép, hunok és avarok, vagy ugorok, akik a Volga-folyó közelében éltek; ez egy terület, amelyet máig Jugoriának neveznek, ezt a címet használja a Moszkvai cár is. „

 

Madzsar Tahiri című török történeti adatgyűjtemény (1740-ben) így ír a magyarok királyáról:

 

A madzsar nép történelmi könyveiben meg van írva, hogy a madzsar nép a tatár [türk] népfajták közül eredő népfajt alkot. az említett néptörzs a sztyeppről felkerekedett azzal a céllal, hogy a nyugati orszá­gokba vándorol. Az Itil folyó [Donec] és Ten [Don] folyó között elterülő tágas pusztaságon, mely Dest-i Kipcsak [Kipcsak Sztyepp] néven ismeretes, felütötte sátrait és egy évig az említett területen nomadizált. Azután… átkelt a Ten [Don-Donyec] folyón… elhatározták, hogy a Pannonija nevű tartományt, melyet ma Üngürüsznek [ungarusnak] vagy Madzsarisztánnak hívnak, hazájukul választják. Ebben az országban telepedtek le, és alapítottak ma­guknak hazát… Ő [Jézus] születésének 416. esztendejében az említett hercegüknek, Attilának királyi címet ado­mányoztak, és így ő lett a madzsar néptörzs első királya.”

 

 

Nyelvrokonságról:

 

Pater Richardus (német? szerzetes, pápai megbízott) úti jelentésében (1236-ban) ezt írja:

 

Nagy-Bolgárország nagy és hatalmas ország, melynek gazdag városai vannak, de mindnyájan pogányok. … Ennek az országnak egyik nagy városában… a barát [Juliánusz barát] egy magyar nőt talált… Ez elmagyarázta a barátnak az utat, hogy merre menjen… Megtalálta pedig őket a nagy Etil folyó mellett... Bármit mondott nekik a hitről vagy egyebekről, a legfigyelmesebben hallgatták, mivel teljesen magyar a nyelvük; megértették őt, és ő is azokat.”

 

RubrukiWilhelmus (francia ferences szerzetes, királyi megbízott, utazó követ) keleti útjai leírásaiban (1255-ben) így ír az ott talált magyarokról:

 

Miután az Etiltől kiindulva tizenkét napot mentünk, egy nagy folyóhoz értünk, melyet Jajiknak hívnak; északról jön a baskírok földjéről, s az említett tengerbe ömlik. A baskírok ugyanazt a nyelvet beszélik, mint a magyarok…”

 

Petrus Ransanus (lucerai püspök), „Epithoma Rerum Hungaricarum” című kódexben (1492. körül) így ír a szarmaták és magyarok kapcsolatásról:

 

„… szarmaták hatalmas tömege… találva maguknak katonai dolgokban tapasztalt embert, egy Ungar nevezetűt… kivonultak szülőföldjükről. Kijöttek ők… az Európai Szarmatia valamely részéről, amelyet a szarmaták még ma is Ungariának neveznek. Sokak szerint, akik e népek között jártak, e terület lakói ugyanazon a nyelven beszélnek, mint az ungarok [pannóniai magyarok].”

 

Antonio Bonfini (itáliai költő, történetíró) „Rerum Hungaricum Decades” című majd ezer oldalas krónikájában – eltérő véleményeket is közzétéve így ír (1497-ben) a hun-magyarok eredetéről:

 

„Pius pápa… tanúságra hív egy veronai polgárt, aki azt mondta, hogy amikor a Don forrásánál járt, ott magyarul beszélő népre bukkant. A mi isteni Mátyásunk [Mátyás király] …, követeket és kutatókat küldött oda, hogy a rokon népet, ha lehet, átcsábítsa a folytonos háborúságtól meglehetősen elnéptelenedett Pannóniába, ami ugyan eddig nem sikerült, de ha megéri, bizonyára megvalósul.”

 

Alessandro Guagnini (itáliai krónikás, katona) [más adatok szerint a szerző: Maciej Stryjkowski] „Sarmatiae Europeae descriptio” művében (1572-ben) a következőket írja:

 

Jugra vagy Juhra, amelynek lakóit ugoroknak vagy jugriknak neveztetnek, az Északi-tenger mentén terül el… E föld lakói adót fizetnek a moszkvai nagyfejedelemnek, és ugyanazt a nyelvet beszélik, mint a hungarok.”

 

Salamon Neugebauer (lengyel történész) „Moscovia, hoc est … terjedelmes című statisztikai és földrajzi leírásában (1612-ben) megemlíti:

 

„Az északi tengernél elterülő JugoriaMoszkoviaiak úgy tartják, hogy az uralmuk alatt állók [jugoriaiak] egykor leigázták Európa nagy részét. Bizonygatják, hogy a jugorok ezidáig egy nyelven beszélnek a magyarokkal.”

 

Augustine Mayerberg (német diplomata, moszkvai nagykövet)Voyage en Moscovie…” című leírásában (1663-ban) az alábbiakról tudósít:

 

Jugoria, vagy Jugra, másként Juhra – nem nagy terület… Regélik, hogy innen vándorolt ki az a nép, amely leverte és megsemmisítette az avarokat és hunokat és elfoglalta Dáciát, Pannoniát és NorikumotNémelyek mondják, annak bizonyítékául szolgál a nyelv hasonlósága…”.

 

Maciej Miechowita (lengyel történész, földrajztudós) „Tractatus de duabus Sarmatis” című művének kiegészítő részében (1521-ben) így ír:

 

„ Először is, megjegyzünk: hogy a jugorok nevüket a szkítiai Jugor területről kapták, ahonnan erednek, és ahonnan kivándoroltak; a csehek, lengyelek és szlávok is hunoknak nevezték őket, míg végül ők is ungaroknak nevezik őket… Második, amit megjegyzünk: a Magyarországon a jugorok nyelve, azokéval, akik Szkítiában Jugriában élnek, egyazon nyelv, egyazon beszéd, egyazon kiejtés. Ugyanakkor, Pannóniában a vengerek (ungarok) keresztények, kulturáltabbak és minden téren sokkal gazdagabbak, míg Szkítiában a jugorok máig bálványimádók és vadabbak.

 

Sebold von Pibrach (bajor diplomata, I. Szulejmán szultán tolmácsa) „Tarihi Üngürüsz” című krónikájában (1545-ben) így tudósít: 

 

Dzsiddija [Szkítia] fejedelme segítségül Hunor népéből, akik tatárok [ugorok, türkök] voltak, húszezer katonát gyűjtött össze, és Adzsem [Perzsia] padisahjához küldte. … Amikor Adzsem padisahja is Kosztantinije ellen ment, az említett Hunor népét támadás érte,… és Pannonija tartományába költözött… Amikor abba a tartományba [Kárpát-medencébe] érkeztek, látták, hogy csodálatosan bőséges folyamai vannak nagy számban, sok gyümölcse és bő termése van annak az országnak, és az ő nyelvükön beszélnek [az ott élők]…”.

 

Jacob Reytenfels (balti utazó, diplomata) „De rebus Moschoviticis...” című földrajzi, politikai és gazdasági leírásában (1676-ban) az alábbiakról tudósít:

 

Jugoria, Jugra városával, kiterjedt területet foglal magába… Őslakói, nagyrészt hunok és más népek maradványai, [akik] valamikor elfoglaltak sok moszkvai területet, és elsősorban Pannoniát. Megfélemlítve, az egész földre, kialakították a hungar [ungar, magyar] nyelvet a saját hun nyelvükkel egyesítve. Minderre tökéletes bizonyítékul szolgál a nyelvjárás, [amely] mindmáig használatban van Jugoriában, és alig különbözik a hungartól.”

 

I. F. Blaramberg (orosz tábornok, térképész)Description historique, … du Caucase” című katonai leírásában (1848-ban) ezt közli:

 

„883-ban, Bíborbanszületett Konstantin megemlítése szerint, a kazárok közötti belső villongások idejében, kabar vagy kazár nevű három törzsük, legyőzetve saját törzstársaiktól, elrejtőztek a magyaroknál vagy ugoroknál, és kabar néven létrehozták a nyolcadik magyar törzset, megőrizve a kazár nyelvet, maguk is felvéve az ugor nyelvet.”

 

 

Korabeli játékszabályok…

 

A törzsszövetségek kialakulásánál nem volt követelmény az azonos nyelv és származás, a közös hit vagy nemzeti öntudat, hazaszeretet. Ezért, az ilyen elvárásokat dőreség számon kérni azoktól, akik - az akkori lehetőségekhez igazodva – a túlélés érdekében kénytelenek voltak élni az akkori „hatalmi játékszabályok szerint”. A gyengébb népcsoportok 3 megoldás között „választhattak”: csatlakoznak az erősebbhez; harcolnak és legyőzetnek; vagy új helyet keresnek…

 

Az a népcsoport, amely csatlakozott egy erősebb birodalomhoz: annak alárendeltségbe került, elő-és utóvédként harcolnia kellett, határvidék-őrzésére rendelték. Ellátták fejedelem és családjának védelmét, felügyelték a szolgálókat és a helyőrséget, őrizték az utakat és átkelőket, felderítői feladatokat láttak el, független és bizalmas tanácsadóként tevékenykedtek. Kedvezményekért, kiváltságokért és jövedelmező tisztségekért.

 

 

Források:

 

1. A finnugor származáselmélet: http://www.szittya.com/olvasmanyok3.htm

2. Korabeli krónikák és tudósítások gyűjteménye: http://www.vostlit.info/,

3. Képes Krónika: http://mek.oszk.hu/10600/10642/10642.htm,

4. Anonymus: Gesta Hungarorum: http://mek.oszk.hu/02200/02245/02245.htm,

5. Kézai Simon: Gesta Hungarorum: http://mek.oszk.hu/02200/02249/02249.htm

6. Tarih Üngürüsz és Madzsar Tarihi: http://terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/terdzsuman.html

7. Bonfini: Magyar Történelem Tizedei: http://terebess.hu/keletkultinfo/lexikon/terdzsuman.html

8. Pallas Nagy Lexikona (http://mek.oszk.hu/00000/00060/html/)

9. Finnugor nyelvrokonság: http://hu.wikipedia.org/wiki/Finnugor_nyelvrokonság

10. Kiszely István: A magyar nép őstörténete /A székelyek/ (http://mek.niif.hu/06400/06403/html/#47)

11. Kalevi Wik: Kik azok a Finnek http://www.linguistics.fi/julkaisut/SKY2006_1/1FK60.1.9.WIIK.pdf

12. Dr. Grespik László: A finnugor-elmélet hazudik: http://www.sinergo.de/magyarnyelv/Grespik.htm

13.Radics Géza: A finnugor származáselmélet és kialakulása: http://dobogommt.hu/dobogo/cikk.php?id=20050101092770&evfolyam=IV&szam=5

14. Dr. Béres Judit: Volt egyszer egy finnugor... http://magyarmegmaradasert.hu/erdekkorok/magyarsag/szarmazastan

 

Vége

 

 

<<<

vissza a főoldalra