Aranyszarvas Füzetek

 

SZÉKELY NÉP EREDETE – A KRÓNIKÁK TÜKRÉBEN

 

 

Témakör: magyarság kincsei

33. szám

2012. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

 

SZÉKELY NÉP EREDETE – A KRÓNIKÁK TÜKRÉBEN

 

Székelység = magyar nyelvű és sajátos magyarság-tudatú népesség, amely a történelem zivataros időszakait átvészelve hosszú időn át – még idegen környezetben is - képes volt megőrizni sajátos hagyományait és szokásait, zártságát és elkülönülését, archaikus írását és hitvilágát.

 

 

Vázlatos székely öntudat és életút

 

A székelyek önmagukat Attila király hun birodalmához csatlakozó népnek tekintik. Akik, a hunok nyugati terjeszkedése során érkeztek a Kárpát-medencébe. Majd az itteni hun uralom összeomlása után Erdély felé vonultak. Ahol egy részük letelepedett, megőrizve egységüket az Árpád-népének bevonulásáig, és akikhez békében csatlakoztak. Ezt követően más csatlakozó népességekkel (kabarokkal, palócokkal) a Kárpát-medence határvidékén védelmi feladatokat láttak el.

 

„Az okleveles emlékek és a földrajzi nevek bizonysága szerint és Árpád-korban az ország különböző vidékein, elsősorban a gyepűvonalak közelében éltek székelyek: Baranya, Szerém, Temes, Szabolcs, Abaúj, Gömör, Bars, Moson, Fejér, Tolna megyékben, valamint nagyobb számmal a morva határszélen, Pozsony megye hegyentúli részén, Sasvár közelében, ill. Biharban a Körösök vidékén.” (Magyar Néprajzi Lexikon, Akadémiai Kiadó, Budapest 1977-1982)

 

XII. században a nyugati székelység jelentős részben áttelepítésre került a kelet-erdélyi területek határvidékének őrzésére. A helyben maradó székelység az Oszmán és Habsburg Birodalom közötti háborúkban részben felőrlődött, részben az Alföld északi-keleti részére települt. Eközben fokozatosan beolvadva a környezetükben betelepült-betelepített népességekbe, de nyomokban megőrizve kultúrájukat, életmódjukat és társadalmi szokásaikat. 

 

Erdélyben a székelység önálló települési régiót alakított ki (Székelyföld). Megőrizve etnikai öntudatukat, és kiváltságaikat, nyelvüket és kultúrájukat, ősi hitvilágukat és szokásaikat, családi kapcsolataikban is elkülönülve az ottani népességektől. Olyannyira, hogy a XV. századi Erdélyi Fejedelemségben már önálló „rendi nemzetet” alkottak, elkülönülve az erdélyi magyaroktól és szászoktól. Egészen a XVIII. századig megőrizve – magyarokétól eltérő – saját nemzettudatukat, vérség szerinti nemzetségi és ági felosztásukat, származás alapján öröklődő tisztségeiket. Tovább éltetve a sokuk által felvett unitárius hitet is, amely leginkább hasonlított a régi (VII-XII. századi dunántúli) lakhelyükön elterjedt bogumil és paulicius „eretnek” keresztény irányzathoz.  

 

A XVIII. századi erdélyi székelység egy része – a Habsburg önkény elleni tiltakozásukat kísérő véres leszámolástól elmenekülve – Moldvába, majd később részben Bukovinába húzódott. Kisebb részük a felső Tisza vidékén és a keleti-Kárpátok folyóvölgyeiben szétszóródott, valamint beolvadt az erdélyi és partiumi magyarságba.

 

Az erdélyi székelység az Osztrák-Magyar Monarchiában is igyekezett megőrizni viszonylagos önállóságát és különállását más erdélyi népességektől (magyaroktól, szászoktól, románoktól). Ennek tudható, hogy az ottani székelység egy része - tartva a magyar uralom túlsúlyától, saját nemzeti elkülönülésének és viszonylagos függetlenségének megőrzése érdekében, fenntartásokkal támogatta Magyarország és Erdély unióját.

 

Aggályaik valósnak bizonyultak, mivel a XIX. században bevezetett egységes vármegyerendszer és polgári földbirtokviszonyok miatt: az erdélyi székelység ősi-igazgatási rendszere szétzilálódott, kiváltságaikat és autonómiájukat elvesztették, ősi örökségen alapuló földtulajdonuk veszélybe került. Helyzetüket nehezítette, hogy a kiegyezést követően ipari fellendülésből kimaradtak, és a magyar sovinizmus felerősödésével önálló nemzet helyett: nem magyarként, hanem egyfajta nemzetiségként kezelték-lekezelték őket (mint a palócokat, felvidéki szlovákokat és a ruszinokat).

 

Mindezek már a XIX. század utolsó harmadától hozzájárultak ahhoz, hogy az erdélyi székelység egy része - hogy megélhetését biztosíthassa – elvándorolt (Délvidékre, Romániába, Amerikába). Majd később (a világháborúkat kísérő határmódosulások és áttelepítések miatt) a Kelet-és Dél-Dunántúlra, és az Alföld középső Duna-mellékére.

 

Amikor Székelyföldet véglegesen Romániához csatolták, kezdetben még rendelkeztek némi autonómiával, de idővel ezt is elvesztették a román nemzetállami törekvések és intézkedések eredményeként. Ahogy ez még napjainkban is történik a környező országokban élő magyar és székely lakossággal. És ami megdöbbentő: kísértetiesen hasonlóan ahhoz, ahogy ez a XIX. századi Osztrák-Magyar kiegyezést követően a magyarok bántak saját nemzetiségekkel (nyelvhasználat részleges korlátozása, anyanyelvű oktatás szűkítése, régióhatárok manipulálása, származás figyelembe vétele állami munkakörök betöltésekor, stb.).  

 

A székelység – bár saját nemzeti öntudatát és hagyományait nagyrészt megőrizte – ma is hordozza azt a közel másfél-ezer éves terhét, hogy csatlakozó népként: soha sem válhatott önálló nemzetté. Ezért vált politikai törekvések játékszerévé, ezért tették alkuk áldozatává. Mert az a népesség, amelyik nem rendelkezhet legalább nyelvi-kulturális és területi-közigazgatási autonómiával, idővel kénytelen feloldódni a környező népességben. Ahogy a jászok, kunok, palócok is a magyarságban… a Kárpátokon kívüli ugorok a szlávságban… a Duna-menti bolgárok az al-dunai szlávságban… vagy, ahogy a vendek, vlahok, besenyők, kazárok… a környező népességben…

 

 

Székelyek eredettudata

 

Az a tény, hogy a székelyek önmagukat Attila-népéből származtatják nemzetüket: nem tekinthető egyszerűen csak legendának, mítosznak-mondának, népmesei hagyománynak vagy a krónikák tudatos és célirányos ferdítésének. Ehhez, túlságosan sok az egyezés: a székely népi mondavilág és hagyomány, valamint a fellelhető ó- és középkori írásos feljegyzések között.

 

Ugyanis, ez azt feltételezné, hogy a V-XIII. századi székelység: megszerezte az akkoriban szinte elérhetetlen és megfizethetetlen (római, bizánci, arab, szláv, magyar stb.) uralkodói és egyházi krónikákat. Majd, ezekből kiválasztva a neki tetsző tudósításokat, megfogalmazott egy őstörténeti mítoszt, amit utána a regösök belesulykoltak a székely köznép fejébe. Azért, hogy minden székely ezt hirdesse, erre nevelje utódait… Nonszensz! Korrekt kutató lázálmában se gondolna ilyenre…

 

Valószínűbb az a feltételezés, hogy: a korabeli tudósítók „képességük" szerint lejegyezték a helyi hagyományokat, amit később a krónikások „vonalasan” értelmeztek és a „megrendelő” (uralkodó) igénye szerint „átkomponáltak”, hogy annak politikájához illeszkedjék vagy az utólag „igazolja”.

 

A székelyek eredetére több – történetében egyező - korabeli tudósítás és krónika utal. Íme, ezek közül a legfontosabbak, időrendi sorrendben:

 

 

Székely-magyarok, mint Kárpát-medencei őslakosai?

 

Nagy Lengyel Krónika (készült 1273. körül) így emlékezik meg a magyarokról:

 

Vegierek egy Vrka [Wkra] nevezetű folyóról kapták nevüket, amely abból a nagy tóból folyik az Északi-tengerhez, amelynél most Przemyslav város fekszik. Azután, hogy gótok a szigetekről kijöttek népeket fosztogatni… a vegierek feleségeikkel és gyermekeikkel visszatértek a pannonok földjére, ahonnan eredtek, és ott végleg letelepedtek…

 

Megjegyzés: a régi lengyel-litván krónikákban a Vkra folyó nevét többféleképpen írták: Vkra, Ukra, Ucra, Uchra. Hasonlóképpen az itt élő népesség nevét is: Vkri, Ukri, Ugri, illetve Wgri, Wegri. Könnyű észrevenni, hogy az Ugri és a Wegri = a magyarok különböző szláv nevei. 

 

Királyuk neve Tira, akit a leírásokban Attilának neveznek, aki Pannoniába jövet elhatározta, hogy állandó letelepedésre rendezkedik be  ahogy erről Martin [Martinus Polonus] részletesebben ír «Római krónika» művében, keveredtek a hunok népével, akik a Szikilia hegyéről érkeztek Pannoniába, és azt saját uralmuk alá véve, és neveztettek őket a hunokról [huni] és a Vrka-mentiekről [vgri] – együtt hungaroknak [hungri].

 

Megjegyzés: az akkori lengyel-litván földrajzi elnevezések szerint: Északi-Kárpátok = Szarmata-hegyek, a Keleti-Kárpátok = Szikilia hegye (amelyet az ószláv Nesztror-krónika Ugor-hegyeknek nevez). A XIII. században íródott Nagy Lengyel Krónika „Szikilia hegye” kifejezése arra utal, hogy akkoriban Erdély már egyértelműen székely területnek számított.

 

Sebold von Pibrach, ismertebb nevén: Mahmud tercümán (bajor diplomata, I. Szulejmán szultán tolmácsa) „Tarihi Üngürüsz” című krónikájában (1545-ben) így tudósít a magyarok első bevonulásáról:

 

Amikor [a hunok előőrseként az üngürüszök] abba a tartományba érkeztek [Tiszántúl, Erdély], látták, hogy csodálatosan bővizű folyamai vannak nagy számban, sok gyümölcse és bő termése van annak az országnak, és az ő nyelvükön beszélnek

 

Megjegyzés: ez egyértelmű utalás arra, hogy a hunok, pontosabban az előőrsükként bevonuló üngürüszök (ungarusok = magyarok), magyarhoz hasonló nyelvű lakosságot találtak a Kárpát-medence keleti részén. Ez erősíti azt a finn kutatói feltételezést, miszerint: Kárpát-medence történelem előtti őslakosai finnugorok lehettek, akik – a jégkorszakot követően - részben északra (Balti-tenger irányába) és keletre (Kárpátok és Volga közti területre) vándoroltak.

 

 

Székely-hun kapcsolat

 

Herodotosz Halicarnassus (görög történész, író), történeti gyűjteményében (i.e. 480. körül) ezt írja:

 

„Attila fiait [Attila halála után]… sürgették, hogy a népeket egyenlően osszák ki egymás közt, és a harcos királyokat a népeikkel osszák szét, mint családi birtokot. Végül, megannyi elkeseredett összecsapás után, váratlanul a gepidák győzedelmeskedtek… Amikor Ellac-ot megölték, megmaradt testvérei a Pontus-tenger partvidékére menekültek, amerre a gótok előzőleg éltek… Ernak, Attila kisebbik fia a követőivel úgy döntött, hogy Kis-Szkítia [Duna-delta] távolabbi területére költöznek,… [mások] Dáciába, a Duna-mentére.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás jól illeszkedik a székelység hun-eredetének hagyományaihoz.

 

Procopius Caesarea (bizánci történetíró) a háborúkról írt művében (készült 556. körül) ezt írja:

 

„Régi időkben bizonyos hunok - akiket kimmereknek neveztek - lakták azt a földet, [Azovi-tenger és Krím környéke], melyről már írtam. Saját királyaik voltak. Akkortájt az egyik királynak két fia volt: egyik neve Utigur, másik neve Kutrigur. Apjuk halála után megosztották a hatalmat és az alávetett népeket magukról nevezték el, ahogy még ma is nevezik egyikeket utiguroknak, a másikakat kutriguroknak.

 

Utigurok [Attila halála után] a vezetőikkel együtt úgy határoztak, hogy visszatérnek hazájukba, és később fogják majd ezt a területet egyedül meghódítani. Úgy döntöttek, hogy a gótok a torkolat egyik oldalán maradnak, ahol éppen vannak… továbbiakban az utigurokkal barátságban és szövetségben élnek, egyenlőként és egyforma jogokkal.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás egyidejűleg utal a székelység hun kapcsolatára és ugor-ungar-magyar eredetére (utigur = 5 ugor), valamint a székely-bolgár kapcsolatra (utigur = bolgár birodalom egyik népessége).

 

Kézai Simon (magyar krónikaíró, pap, jegyző) „Gesta Hunnorum et Hungarorum” című krónikája (készült 1283-ban) ezt írja a székelyekről:

 

„Mivel pedig a józanabb rész Csabával, az idegen nemzet pedig Aladárral tart vala, azért mind ketten kezdének uralkodni [Attila halála után].

 

Csaba hadát úgy legyőzik és szétverik, hogy Ethele fiaiból és a húnokból igen kevesen maradnak… Csaba tehát 15 ezer húnnal Görögországba Honoriushoz futa, s bár az ott kivánta marasztalni,… (ott) nem marada, hanem visszatére Scythiába atyafiaihoz és rokonaihoz.

 

Maradt volt még a húnokból 3 ezer ember, kik a krimhildi csatából futással menekűltek, kik is félvén a nyugoti nemzetektől… Árpád idejéig a Sziklamezőn maradtak… s ott magokat nem húnoknak hanem székelyeknek nevezték.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás egyidejűleg arra utal, hogy az Árpád-féle sokadik honfoglalás idején a Kárpát-medence leleti részén már székelyek is éltek, akiket a hunok maradékának tekintettek. Hangsúlyozza, hogy a székelyek = a hunoktól nevükben elkülönültek.

 

Kálti Márk (magyar krónikaíró, ferences rendi szerzetes, egyházi tisztségviselő) a „Chronicon pictum” elnevezésű krónikájában (készült 1360. körül) ezt írja a „honfoglalásokról”:

 

„A hunok bölcsebbik része Csabához húzott, Detre pedig, valamint az idegen népek kisszámú hunnal, Aladár-hoz; így mindketten uralomra léptek.

 

Attila halála után tehát fiai és a hunok egymást öldösték le… alig 15 ezren maradtak meg Csaba emberei közül; … Csaba 13 évig maradt Honoriusnál Görögországban, s a Scythiába való visszatérése… egy évig tartott.

 

Hunok közül vagy 3 ezer férfi maradt életben… s mert féltek a nyugati népek váratlan támadásától, … bevonultak Erdeelewbe [Erdőelvéve, Erdélybe]. De nem magyaroknak, hanem… székelyeknek hívták magukat.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás is arra utal, hogy az Árpád-féle sokadik honfoglalás idején a Kárpát-medence leleti részén már székelyek is éltek, akiket a hunok maradékának tekintettek. Kihangsúlyozza, hogy a székelyek = magyarnak tartva magukat székely néven elkülönülnek.

 

Antonio Bonfini (itáliai költő, történetíró) „Rerum Hungaricum Decades” című krónikájában így ír (1497-ben):

 

„Mindazáltal fiai, Csaba és Aladár, vagy – mint mások mondják – Ernák és Durik, a többi fejedelemmel együtt gondoskodnak [Attila] temetéséről.

 

Attila halála után meghasonlás támadván…[Durik] kénytelen a hunokkal együtt Szkítiába visszahúzódni.

 

Ernák … Kis-Szkítia külső szélén választott székhelyet. Rokonai … a part menti Dáciát szerezték meg, a hunok egy része Macedóniába és Görögországba távozott…

 

Aladár és a germánok egypár hunnal meg Attila seregének némi maradványaival megmaradtak Pannóniában… a hunok nem űzettek ki teljesen Pannóniákból… hanem eltávoztak Dácia távolabbi részére, amelyet Erdélynek nevezünk.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás is arra utal, hogy az Árpád idejében a Kárpát-medence leleti részén székelyek is éltek, akiket a hunok maradékának tekintettek.

 

Sebold von Pibrach, ismertebb nevén: Mahmud tercümán (bajor diplomata, I. Szulejmán szultán tolmácsa) „Tarihi Üngürüsz” című krónikájában (1545-ben) így ír hun-magyarok részleked kivonulásáról:

 

„Amikor [Attila] a király eltávozott ebből a világból, Kaba és Aladorinusz nevű fiai a szultanátus miatt azonnal ellenségekké és ellenfelekké váltak… [az üngürüszök] Kabát ismerték el uruknak...

 

Aladorinuszhoz pedig… az összes nimcse [német, germán] bég és nép hozzája pártolt. Végül a nimcse sereg győzött, és Kaba serege legyőzetve futásnak eredt.

 

A Rúm [Bizánci] tartományban 13 évig éltek… Végül is Szidijja tartományához közel eső helyre érve megtelepedtek. … Mivel Kaba vereséget szenvedett és elmenekült, Pannonija tartománya a nimcse pártiaké lett. … Mivel a trón és a korona Aladorinuszt illette volna… ezért őt [kárpótlásul] Erdel tartománya bánjává nevezték ki. Abban az időben, az ő népét szikulinak hívták.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás is azt erősíti, hogy a hunok kivonulása után: székelyek telepedtek le a Kárpát-medence keleti részén. Egyúttal arra is utal, hogy a székelyek = üngürüszök (ungarusok, magyarok, akiket más népek székelyeknek neveztek.

 

Madzsar Tahiri című török történeti adatgyűjtemény (1740-ben) így ír a magyarok királyáról:

 

„[Attila] Két fia, Csaba és Aladár között a királyság örök­lése miatt viszály támadt, és a madzsar nép két pártra szakadt… A két királyfi pártja között végül is harcra került a sor.

 

A madzsar nép többsége elpusztult… Csaba királyfi seregéből az öldöklés után mintegy 15 ezer madzsar maradt, akik elhagyták Mad­zsarisztánt, és visszatértek ősi hazájukba, a Nagy Sztyeppre.

 

Aladár királyfi pedig a csatában elesett, seregének maradványai, az öldök­lés után mintegy 3 ezer madzsarErdel orszá­gának egy részébe húzódott, és letelepedett. Azután a madzsar nevüket is megváltoztatták, és a szekel nevet vették fel.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás arra utal, hogy a hunok kivonulása után: székelyek telepedtek le a Kárpát-medence keleti részén. Valamint, hogy akkoriban a székelyeket egyértelműen magyaroknak tartották.

 

 

Székely és bolgár-avar kapcsolat

 

Procopius Caesarea (bizánci történetíró) a háborúkról írt művében (készült 556. körül) ezt írja:

 

„Régi időkben bizonyos hunok - akiket kimmereknek neveztek - lakták azt a földet, [Azovi-tenger és Krím környéke], melyről már írtam. Saját királyaik voltak. Akkortájt az egyik királynak két fia volt: egyik neve Utigur, másik neve Kutrigur. Apjuk halála után megosztották a hatalmat és az alávetett népeket magukról nevezték el, ahogy még ma is nevezik egyikeket utiguroknak, a másikakat kutriguroknak.

Kutrigurok a mocsár [Duna-delta] nyugati oldalán maradtak… utigurok egyedül hódították meg a területet… Bár minden évben kapnak a császártól drága ajándékot, átkeltek az Ister-folyón [a Dunán]… tartományokat támadva zaklatták a rómaiak ellenfeleit és szövetségeseit.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás arra utal, hogy az utigurok története = megegyezik a székely hagyományokkal. Valamit arra, hogy a székelyek = a Meótis környéki kimmerek (pre-szíkták) leszármazottai lehetnek. Akiknek egy része az i.e. V. század környékén a szkíták elől menekült a Kárpát-medencébe, míg a helyben maradok először a hunokkal, majd később a bolgárokkal vonultak erre a területre. A székely-utigur rokonságrot az előbb már értelmezett „procopiusi” idézet magyarázata igazolta.

 

„Hitvalló” Theophanes (bizánci szerzetes krónikás) „Chronographia” című gyűjteményében (816.) írja:

 

Kuvrat halála után: "öt fia osztozkodásba fogva elvált egymástól, ki-ki a saját hatalma alatt álló néppel. (...) Kotragos, átkelve a Tanais folyón, az első testvérével szemben lakott. A negyedik és az ötödik átkelt az Istros vagy más néven a Duna folyón; az előbbi az Avarországhoz tartozó Pannóniában az avarok kagánjának az alattvalója lett s ott maradt a maga hadával."

„… egyik [bolgár nép] alárendelte magát … az avarok kagánjának az Avar Pannoniában…”

 

Megjegyzés: előbbiek szellemében ez a tudósítás is a bolgár kapcsolatra és a dunántúli avarokhoz történő csatlakozásra utal. E népet nevezik a későbbi nyugati krónikák: avarokhoz csatlakozó hunoknak (megkülönböztetve a bolgároktól), hunni-nak, iugoro-nak (jugornak, ugornak), majd ungar-nak.

 

Frank Királyok Évkönyve „Annales Regni Francorum” (823-ig) így ír az Kárpát-medencei hun-székelyekről:

 

„Kis idő múlva a kagán, hunok uralkodója, népének kényszerítésére eljött a császárhoz, kérve, hogy adjon neki helyet letelepedésre Sabaria és Carnuntum között, mivel a szlávok gyűlölködése miatt nem tudott meglenni a régi lakóhelyén. … A császár nagylelkűen meghallgatta kérésüket, és elrendelte, hogy ősi szokásaik szerint a kagán rendelkezhessen saját királyságában a felsőbb hatalommal. Ugyanebben az évben elküldte hadseregét Károly fiával a szlávok földjére…” 

 

Megjegyzés: ez a tudósítás jól igazolja azt a tényt, hogy a székelyek egy része az Őrvidékre települt, ahol egészen a XII. századig (erdélyi áttelepítésükig) határvédelmi feladatot láttak el.

 

Abu-Ali-Ahmed Ben Omar Ibn-Dasta (szaszanida vezér) így ír (913. körül) művében:

 

„A bolgároknak három csoportja van: első csoport az úgynevezett Bersula (berszil, volgai bolgár), a másik Esegel (székely?), és a harmadik Bulgaria (dunai bolgárok); életmód tekintetében mind a hárman egyazon szinten állnak.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás arra utal, hogy a székelység egy része a bolgár „érdekszférába” tartozhatott, akik akkoriban a Meotis környékén éltek (szavárd-magyarok?).

 

Nyesztornak tulajdonított (1118. körüli) kijevi „Elmúlt idők krónika” így tudósít:

 

„Amikor is a szláv nép, ahogy említettük, a Dunánál élt, szkíták jöttek, a kazártól, vagyis bolgárok, és Duna mentén megállapodtak, és a szlávok földjén betelepülők lettek.

 

Azután jöttek a fehér ugorok és elfoglalták a Szláv-földet. Ezek az ugorok Herakliosz császár idejében jelentek meg [610 körül], és háborúztak Hurszau perzsa [szaszánida] királlyal. Akkoriban éltek az avarok is… nagytermetűek és büszke szelleműek voltak, de Isten elpusztította őket, meghaltak mind, egy avar sem maradt.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás jól illeszkedik a nyugati krónikák feljegyzéseihez, miszerint: a Kárpát-medencébe bevonult avarokat egy ugor (iugor) népesség követte, akiket hunoknak is neveztek, és akik később az „avariai” bolgárokat legyőzték és elűzték, és az avaroktól részben elkülönültek.

 

 

Székely-magyar kapcsolat

 

Abu-Ali-Ahmed Ben Omar Ibn-Dasta (szaszanida vezér) így ír (913. körül) művében így tudósít:

 

„A besenyők és a bolgár .szg(k).l.k [eszkil, eszekil?] földje között terül a madzsarok első határa.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás – valójában – egy IX. századi leírás átvétele. Arra utal, hogy az Árpád-féle sokadik honfoglalás idejét megelőzően a székelyek = Etelköztől (Duna vonalától) nyugatra éltek.

 

Anonymus (magyar királyi jegyző, krónikás) „Gesta Hungarorum” című krónikájában (1200. körül) így ír az Árpád bejövetelekor hozzájuk csatlakozó székelységről:

 

Ott a székelyek, akik előbb Attila király népe voltak, Ösbőnek hírét hallva, békés szándékkal elébe jöttek, s önként kezesül adták fiaikat különféle ajándékokkal. Sőt Ösbő serege előtt első hadrendként indultak Mén-Marót ellen harcba. A székelyek fiait azonnal elküldték Árpád vezérnek, s ők maguk elöljáróban a székelyekkel Mén-Marót ellen lovagoltak. A Körös folyón a Szarvas-halomnál átúsztattak s onnan továbblovagolva a Tekerő vize mellett ütöttek tábort.

 

Megjegyzés: ez a tudósítás egyértelmű utalás arra, hogy az Árpád-féle sokadik honfoglalásakor a székelyek már a Kárpát-medencében éltek, és csatlakoztak az akkor bevonuló törzsekhez.

 

Kézai Simon (magyar krónikaíró, pap, jegyző) „Gesta Hunnorum et Hungarorum” címen ismert krónikája (készült 1283-ban) ezt írja a magyarok bejöveteleiről:

 

„Ezen székelyek ugyanis a húnok maradványai, kik midőn megtudták, hogy a magyarok Pannoniába másodszor visszajöttek, a visszatérőknek Ruthenia határszélein eléjök menének s Pannoniát együtt meghódítván abba részt nyertek, de nem a pannoniai síkon, hanem az oláhokkal [hegyi pásztorokkal, nem románokkal] együtt a határszéli hegyek közt kaptak osztályrészt. A honnan az oláhokkal összeelegyedve, mint mondják, azok betűit használják.”

 

Megjegyzés: utalás arra, hogy az Árpád-féle sokadik honfoglalásakor a Kárpát-medencében már székelyek éltek, és csatlakoztak az akkor bevonuló törzsekhez. A sajátos rovásírásuk megemlítése jól kifejezi a zártságuk megőrzését (rovásírásukról bővebben a régebbi Aranyszarvas füzetekben).

 

Kálti Márk (magyar krónikaíró, ferences rendi szerzetes, egyházi tisztségviselő) a Chronicon pictum elnevezésű krónikájában (készült 1360. körül) ezt írja a „honfoglalásokról”:

 

Amikor tehát megtudták [a székelyek], hogy a magyarok ismét visszatérnek Pannoniába, Rutheniába elébük siettek, és együtt hódították meg a pannoniai térséget. Ennek meghódítása után azonos jogon kaptak részt belőle, de a magyarok kívánságára nem a pannon síkságon, hanem a határ menti hegyvidéken a vlachokkal együtt kapták meg a részüket.

 

Megjegyzés: ez a tudósítás is a székelyek X. századi kelet-Kárpátoki jelenlétére utal. Azt is magyarázzák, hogy a székelység miként vett részt Pannonia ismételt elfoglalásában, miként telepedhettek meg (újra?) Felvidékek és a nyugati határvidéken.

 

Thuróczi János (királyi ítélőmester, történetíró) a „Chronica Hungarorum” című művében (1488.-ban) ezt írja:

 

"a mi időnkben nem is kételkedik senki benne, hogy a székelyek azoknak a hunoknak a maradékai, akik először jöttek be Pannóniába, és mert az ő népük, úgy látszik, nem keveredett azóta sem idegen vérrel, erkölcseikben is szigorúbbak, a földek felosztásában is különböznek a többi magyartól. Ők még nem felejtették el a szkíta betűket, és ezeket nem is tintával vetik papirosra, hanem botokra vésik be ügyesen, rovás módjára".

 

Megjegyzés: ez a tudósítás egyértelműen utal a székelyek hunokhoz fűződő viszonyához, és a hunok kivonulása utáni itt-maradásukra (lásd: Procopius, és a nyugati krónikák).

 

Antonio Bonfini (itáliai költő, történetíró) „Rerum Hungaricum Decades” című majd krónikájában – eltérő így ír (1497-ben) a magyarok újabb bejöveteléről:

 

„Azt mondják, hogy sok székely… elébük sietett a roxolánokhoz és a hamaxobiusokhoz, akiket most ruténoknak és russzoknak nevezünk. … A hosszú úttól elfáradva [a magyarok] megálltak az Amadocus- és Peucinus-hegység alatt… három hónapig gyötrődtek a hegyek leküzdésével, és az istenség útmutatását követve benyomultak a Magyarország határán fekvő Erdélybe. Ez ugyan a basternáknak, peucinoknak, fehér kunoknak, besenyőknek nem tetszett, de a magyarok behatolását nem tudták megakadályozni. … A magyarok elfoglalják szinte az egész Pannóniát, és berendezkednek új helyeiken, lecsendesítik a vidéket, majd mindenfelől ellenség által bekerítve azon igyekeznek, hogy a szomszédok támadásait megfékezzék.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás is a székelyek X. századi kelet-Kárpátoki jelenlétére utal. Fontos észrevétel, hogy a krónika XV. századi megírásakor a magyarokat és székelyeket (nyelvi hasonlóságuk ellenére) különböző népességeknek tekintették.

 

Sebold von Pibrach, ismertebb nevén: Mahmud tercümán (bajor diplomata, I. Szulejmán szultán tolmácsa) „Tarihi Üngürüsz” című krónikájában (1545-ben) ezt írja:

 

… A krónikások elbeszélése szerint [Árpádék] azzal a feltétellel vonultak az országon keresztül, hogy egyetlen embernek sem okoznak kárt vagy veszteséget. Ezzel az ígérettel Árpád fővezér egy nap onnan [a halálról] elvonult, és épségben, rendben átvonult a kán tartományán… Amikor Árpád szerdár és a többi kapudán Erdelt elfoglalták, ott hosszú ideig éltek és uralkodtak. Közben Üngürüsz tartományát alaposan szemmel tartották, minden állapotát és tulajdonságát kifürkészték.

… Mint ahogy már elbeszéltük, Erdelben volt egy törzs, mely szikuli néven volt ismeretes.”

 

Megjegyzés: ez a tudósítás is a székelyek X. századi kelet-Kárpátoki jelenlétére utal.

 

Az idézett korabeli krónikák és tudósítások egyértelműen igazolják a székelyek hun-magyar származás- és rokonságtudatának megalapozottságát. Egyúttal, kategorikusan cáfolják a „székelyek = elmagyarosodott románok” politikai érdekeken alapuló a „feltételezést”.

 

 

Következtetések

 

A krónika- és tudósítás-idézetek alapján feltételezhető, hogy a székelység több (ougor-magyar nyelvű) népcsoportból kialakult olyan katonai-helyőrségi szerveződés, akik - a Kárpát-medencét uraló mindenkori hatalom alárendeltségében – elsősorban határvédelmi, előőrsi és utóvéd feladatokat láttak el. Cserébe viszonylagos önállósággal és kiváltságokkal.  

 

 

Székely név eredete

 

A székelyek = önmagukat székelynek tekintették, és magyar nyelvük ellenére magukat etnikailag megkülönböztették még az erdélyi magyaroktól is (hasonlóan, ahogy a német nyelvű svájci és osztrák is megkülönbözteti magát a némettől). Erre utalnak az Erdélyi Fejedelemség idején készült legfontosabb országgyűlési okiratok, amelyek következetesen három (magyar, székely, szász) nemzet egyetértésére hivatkoznak.

 

Mivelhogy a székelység csatlakozó-kiváltságos népességként önmagát megkülönböztette (ahogy őt is megkülönböztették), viszonylagos önállóságának keretei között hosszú ideig megőrizhette sajátos szokásain alapuló társadalmi és jogrendjét (vérségen alapuló szerveződését. Úgymint: nemek és ágak szerinti besorolásukat, széki és őrségi jogi-katonai szerveződésüket, vérségen alapuló tisztségeiket és jogi kiváltságaikat, földkiosztási és nemzetségükön belüli házasodási szokásaikat. 

 

Egyik feltételezés szerint: a „székely” elnevezés = a korabeli tudósítások .sg.l (arab), .sk.l (iráni), sekler (lengyel), szikil (ószláv), szekul (latin) módon írt „bolgár” népcsoport nevéből ered. Ezt erősíti az a tény, hogy a Nagy Lengyel Krónika az erdélyi havasokat = Sikilia hegyeként említi.

 

Másik feltételezés szerint: a „székely” elnevezés a határvédelmi népességek = másoktól elkülönülő a „szék” szerinti saját közigazgatási és helyőrség-szerveződésére utal. Amely elnevezést a krónikaírók átvettek. Erre utalnak egyes magyar krónikák, miszerint: maguk vették fel a székely nevet. Ezt igazolják a „székely, szélhely, szék” szóból eredeztethető korabeli székely település- és helynevek (sekul, secul, secui, sicul, sekler), amelyek körbeöleli a mai Magyarországot, és amelyeket a később oda települt népességek is átvettek. Vagyis a székelyek előbb voltak ott, mint a most arrafelé élő más nyelvű népesség…

 

A második feltételezést erősíti, hogy a Kárpátoktól keletebbre elszármazott székelyek magukat csángóknak nevezik. A csángó elnevezés is a székelység ősi hadi szerveződésére utal. A székely = az, aki a védelmi központ környékén él, ahhoz tartozik. A csángó = az, aki a védelmi gyepűterületen (határvidéken), mintegy jelző (csengető, bejáró) előőrsként. Akik feladata: a határt megközelítő ellenség jelzése és a „szék, székhely” (főerők) értesítése, valamint az ellenség akadályozása a „széki” főerők megérkezéséig. Vagyis, a székely határőrség első védelmi vonala...

 

 

Székelyek nyelve

 

A székelyek = magyar nyelven beszélnek, annak archaikusabb és sajátos keleti nyelvjárású változatában, arányaiban kevés idegen jövevényszavakkal. Vagyis, nem „elmagyarosodott helyi népesség”, hanem magyarságtudatukat hosszú ideig megőrző-elkülönülő, önálló népcsoport. Erre utal, hogy a székely nyelvváltozatban viszonylag a kevesebb jövevényszó (török, szláv, bolgár, román, stb.), ami következetes bezárkózottságukra utal. Hagyományaik, szokásaik, népköltészetük és művészetük is egyértelműen magyar rokonságra utalnak. Vagyis, egy olyan népességre, aki a magyarságon belül elkülönült (elkülönülésre kényszerült), megőrizve ősi szokásait, viselkedését. A székely rovásírást már részletesen kitárgyaltuk a korábbi Aranyszarvas füzetekben.

 

    Folytatás a következő füzetben…

 

 

<<<

vissza a főoldalra