Aranyszarvas Füzetek

 

MAGYAR KORONA  = SZENT KORONA

 

 

Témakör: magyarság kincsei

32. szám

2012. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

 

MAGYAR KORONA = SZENT KORONA

 

Fő forrás: Bíborbanszületett Konstantin: De Administrando Imperio, 13. fejezet (948-952. körül)

Linkek: http://www.vostlit.info/Texts/rus11/Konst_Bagr_2/frametext13.htm,

 http://ehumana.hu/arpad/szoveg/eg03.htm, http://www.szkosz.com/node/1895

 

 

A Szent Korona: a kárpát-medencei magyarság egyedi, sajátos, szakrális és misztikus ereklyéje.

Egyedi = mert hasonló korona a középkori (és máig élő) monarchiáknál példa nélküli.

Sajátos = mert uralkodói-alattvalói és közösségi-állami jogokat és együttműködést jelképez.

Szakrális = mert csak a király nyilvános-vallási beavatásakor tekinthető meg és használható; 

Misztikus = mert a hozzá kapcsolódó mítoszok „természetfeletti jogot és erőt” tulajdonítanak neki.

Ereklye = mert a magyarság történelmi és társadalmi egységét megtestesítő szimbolikus műtárgy. 

 

 

A Korona eredetéről sok tanulmány olvasható, kutatóktól, szakemberektől és lelkes amatőröktől.

Egy részük a tényekre alapozva, míg mások azokon túllépve a spirituális szférákba emelkedve igyekeznek a Korona történetét formálni és jelentőségét értékelni.

Ezért olvashatunk e témában igencsak eltérő közleményeket, és esetenként szélsőséges következtetéseket.

 

 

Íme, néhány példa a szélsőségekre:

- van aki, a koronát az V. századi Attila hun királytól eredezteti (vagy még régebbről)…

- és van, aki a koronát XII-XIII. századi királyi koronázási ékszernek tekinti;

- egyes források szerint ezt Géza vagy I. István kapta a pápától…

- mások szerint valamely magyar király készíttette meglévő keresztény ereklyékből;

- némelyek két korona „összeillesztését látják benne”, vagy egységes alkotásnak tekintik.

És, még sorolhatnánk az eltérő álláspontokat, hiten alapuló feltételezéseket.

 

Nem kívánok hadba szállni az eltérő álláspontokkal, feltételezésekkel és kutatási eredményekkel. Csak saját kutakodási eredményeimet kívánom közzétenni. Ráirányítani a figyelmet néhány olyan tényre, amelyek elősegíthetik a „sötétségbe burkolózott múlt” megvilágítását…

 

 

Tények

 

A tények: makacs dolgok. Nem helyettesíthetők tetszetős feltételezésekkel, és akkor is „élnek”, ha azokat nem vesszük figyelembe. Íme, néhány a nem elhanyagolható tények közül, amelyeket a korona tanulmányozásakor célszerű és illendő figyelembe venni:

- az alsó koronarész bizánci női diadémot, a felső koronarész férfi koronatetőt formáz;

- a korona „bizánci ikonjai” VII. század utáni stílusra és írásmódra utalnak;

- a korona „latin ikonjai” VIII-X. századi latin-gót (nem Karoling) ábrázolásra utalnak;

- ΓΕωΒΙΤΖ Άς ikonja X. századi (Xl. szd-ban: ΤΟΥΡΚΙΑ királyság neve = már ΟΥΓΓΟΡΙΑ);

- X ΚωN  Ό  ΠΟΡΦΥΡΟΓΈΝΗΤΟς ikonja X. századi bizánci uralkodóra utal (VII. Konstantin).

 

 

Bizánci hatás

 

Bíborbanszületett VII. Konstantin bizánci császár „A birodalom irányításáról” című művének 38-40. fejezete részletesen ír a magyarokról (pontosabban a türkökről és kabarokról), ugyanakkor a 13. fejezete több olyan útmutatást (intelmet) is tartalmaz, amely megvilágíthatja a Szent Korona eredetét, és értetővé teheti annak sajátosan szakrális jellegét (kivonatos idézet a műből)…

 

„Ha valamikor szükséges és kérik, vagy a kazárok, vagy a türkök, vagy akár a ruszok, esetleg valamilyen más nép az északiak és szkíták közül – ahogy ez gyakran megesik – küldjetek nekik valamit a császári öltözetek vagy fejdíszek közül, vagy a palástokból…

 

Észrevételek:

- Árpád népét a bizánciak = türköknek és kabaroknak (a kazár uralom alól kitörő népességnek) tartották, akiket a pogány (kereszteletlen) népek közé soroltak;

- az akkori időben a türkök királysága (Türkia) = Temestől északra, Tiszántúl és Erdély Körös-vidéke. Bár a türkök akkorra elfoglalták a délvidéket, Pannoniát, Nyitra környékét, azt nem tekintették Türkiának;

- a feljegyzésekből az is kitűnik, hogy Árpád népe (türkök, kabarok, csatlakozó népek), hogy viszonylagos békében éltek a Kárpát-medencében behódolt lakossággal (avar maradványokkal, fehér horvátokkal, morva töredékekkel, bojk-ruszinokkal). Lásd: 31, 41 és 42. fejezet

 

… megköszönve valamilyen szolgálatot vagy szolgáltatást és azt kell mondanod: „Ezek a palástok és fejdíszek nem emberek által készültek, nem emberi elme által kigondoltak és kidolgozottak, hanem, ahogy mi a szent ősi vésett feliratokról megtudtuk, …

 

Észrevétel: VII. Konstantin idejében még némely türk törzs Bizánc ellen támadást indított. Ugyanakkor, egyes türk (magyar) törzs a hadjáratban nem vett részt, sőt baráti kapcsolatot alakított ki Bizánccal.

 

Például: Zombor gyula = Körös-Temes közti (folyóközi), az egyik erdélyi (erdőszéli) türk király VII. Konsztantinosz császárnál felveszi keresztséget. Aki Zombort barátjává fogadja, bizánci nemesi szintre emeli. Ezt követően Zombor gyula = Hierotheosz szerzetest Erdélybe hozatja téríteni, lánya is bizánci hitre tért (Sarolta, Géza fejedelem felesége, I. István király anyja), és templomokat, apátságokat létesít.

 

mikor Isten ezt megalkotta Nagy Konstantin uralkodónak, az első keresztény uralkodónak, elküldte neki angyalai útján ezeket a palástokat és fejdíszeket, és megparancsolta neki, hogy helyezze el azokat az Úristen szent templomába, amely átszellemül a szent bölcsesség valódi igaz tudásának nevében, és nem minden nap megjelenni benne, hanem csak az össznépi nagy uralkodói ünnepeken. Ezért, isteni parancsra elhelyezte azokat, a szent oltár fölé a székesegyház szentélyében és az egyház díszére. Az egyéb uralkodói öltözékek és díszek rendben a szent oltár fölé elhelyezve. 

 

Mikor beköszönt Jézus Krisztus úristenünk ünnepe, az egyház feje válassza ki ezen öltözetek és fejdíszek közül a szükségeset és az alkalomhoz illőt, és küldje el az uralkodónak, aki az úgy ölti magára, mint Isten rabja és szolgája, de csak a körmenet idejére, és a szertartás után azokat visszaviszik a templombába, és abban őrzik.

 

Mi több, van egy átok a szent és nagy Konstantin uralkodótól, Isten egyházának szent oltára fölé felírva, amint azt Isten megparancsolta néki angyala útján, hogy ha az uralkodó valamely okból vagy körülmény miatt, komolytalan szeszélyből valamit onnan elvisz, hogy azt magára öltse vagy másnak adja, akkor legyen ő kiközösítve és az egyházból kiűzetve, mint Isten parancsolatainak ellensége.  

 

Ha pedig merészelne másikat készíttetni, hasonlót, akkor az egyház azt kobozza is el azt, az összes püspök és szinódus ilyen követelésére. Nincs joga sem az uralkodónak, sem az egyház fejének, sem valamiféle más barát ezekhez az öltözetekhez és fejdíszekhez, az Isten szent egyházán kívül. Hatalmas rettenet terhe függjön a betolakodó felett, aki megszegi ezen isteni előírásokat.

 

Így történt, hogy egy Leó nevezetű uralkodó, aki Kazáriából vett feleséget, egy átgondolatlan arrogáns rohamában elvitt egyet e fejékek közül, amikor nem volt uralkodói ünnep, és az egyház vezetőjének beleegyezése nélkül magára öltötte. Azonnal kifekélyesedett a homloka, és, kínozva végkimerültségig, szánalmas módon tengette életét, halála idejének eljöveteléig. 

 

Minthogy az ily’ vakmerőséget gyorsan követte a büntetés, azóta szabállyá vált, hogy az uralkodó, mielőtt megkoronázzák, megesküszik és kinyilvánítja, hogy nem semmit merészel tenni vagy gondolni, az előtte elfogadottak és a régi idők hagyományai ellenére. Csak akkor koronáztassák meg az egyház feje által, és hajtsák végre és teljesítsék azt a beköszöntő ünnephez megfelelően."

 

Észrevétel: jelentős hasonlóság érzékelhető „Bíborbanszületett Konstantin intelme” és a magyar Szent Koronához kötődő koronázási hagyományok között.

 

Megjegyzés: az előbbiekben írtak - valamint a „Magyar Korona feliratainak értelmezése” című Aranyszarvas füzetben (17. számban) közzétettek alapján - a legvalószínűbb feltételezés, hogy:

 

- a Szent Korona szakralitása a X. századi bizánci uralkodói ajándékok feltételeihez hasonlóak;

- a Korona alsó része egy bizánci uralkodói (szövetséget erősítő) adományozó ajándék;

- a Korona X ΚωN  feliratú ikonja: VII. Konstantin bizánci császárt ábrázolja;

- a Korona ΓΕωΒΙΤΖ Άς feliratú ikonja: Zombor gyula erdélyi „türk királyt” ábrázolja;

- a Korona alsó részét – mint női diadémot – Sarolta kaphatta a bizánci keresztség felvételekor;

- a Korona ΜΙΧΗ… (Dukász Mihály bizánci császár) ikonja helyett eredetileg Szűz Mária ikonja lehetett. Ezt erősíti, hogy a bizánci ikonográfiában (például: Hagia Szophia bazilika mozaikképe) a szövetséget fogadó uralkodók „Szűz Mária előtt” tesznek fogadalmat. Valamint a régi (1613. évi) korona-leírás.

 

 

Latin hatás

 

Géza fejedelem idejében a keleti- és nyugat római (bizánci és latin) keresztény irányzat között a feszültség kiéleződött, politikailag elkülönült. Kárpát-medence lakossága – mivel a két irányzat választóvonalába esett - ez időben vallásilag is többszörösen megosztottá vált.

 

Jól érzékeli ezt az alkalmazkodási kényszert és megosztottságot, hogy: Géza fejedelem a nyugati kereszténységet vette fel és támogatta; közben felesége (Sarolta) a bizánci keresztényként a keleti keresztény irányzatot támogatta, annak elterjedését segítette. A szituációt bonyolítja, hogy közben a délvidéki gnosztikusok (horvát és bosnyák bogumilok /”balkáni bulgárok”/, kaukázusi pauliciusok), és más hitű népességek (mohamedán izmaeliták, zsidók, párszik, manicheisták, ugor és szláv természethívők) békében élhettek, vallásukat gyakorolhatták. Holott ezeket a vallási irányzatokat a keleti és nyugati keresztény irányzat már akkor is eretnekként üldözte, és a X. század végétől üldözte (kevés sikerrel). 

 

Észrevételek: a X. századi türk (magyar) fennhatóság alatt élő akkori Kárpát-medence lakossága jelentős részben pogány (nem keresztelt) volt. Valamint, az akkori felfogás szerint az egyéni hit = magánügy volt, a közösség által gyakorolt vallás = egyfajta uralkodói elvárás (politikai alkalmazkodási kényszer). Ezt jól illusztrálja Géza fejedelem gyakorlata is, akiről feljegyezték: bár latin módon megkeresztelkedett, de felesége (Sarolta) bizánci keresztény hitét is támogatta (apátság alapítása), sőt időnként régi pogány szertartásokon is részt vett, és. Ez arra utal, hogy az uralma alatt álló népesség hitét megtűrte (tiszteletbe tartotta), amíg uralmának érdekeit nem veszélyeztette.

 

I. István király szentté avatásának előkészítéséhez kötődő, 1083. körüli összeállított „Nagyobb Legenda” már említést tesz egy királyavató diadémról…

 

„Atyja halála után az ötödik évben - így akarta az isteni kegyelem - elhozták az apostoli áldás levelét, s miközben a püspökök és a papság, az ispánok és a nép egybehangzó magasztalásukat fennen kiáltozták, Isten kedveltjei, István, királlyá választatott, s az olajkenettel felkenve a királyi méltóság diadémával szerencsésen megkoronáztatott.

 

E legenda nem említi, hogy a koronát a pápa küldte. Holott, egy nagy jelentőségű esemény még inkább erősítette volna az I. István körül akkor kialakítandó „szent kultuszt”. Ugyanakkor, a XII. századi „Szent István király legendája Hartvik püspöktől” már így ír (kivonatosan):

 

Épp ez időben fogadta el Miesko, a lengyelek fejedelme övéivel a keresztény hitet, s a római szék elöljárójához követeket küldve kérte, hogy apostoli áldással támogassák, és királyi diadémával koszorúzzák. Kérésére a pápa rábólintott, s már egy jeles mívű koronát csináltatott, melyet néki áldásával s a királyi dicső ranggal elküldeni szándékozott. De…,  elhatározta, hogy sokkal inkább választottját, Istvánt ékesíti szerencsésen e világi koronával, majd azután ugyancsak őt díszíti fel még szerencsésebben az örökkévalóval…

 

Elhozták hát az apostoli áldás levelét a koronával és a kereszttel együtt, s miközben a püspökök és a papság, az ispánok és a nép egybehangzó magasztalásukat fennen kiáltozták, Isten kedveltjét, István királyt olajkenettel felkenve a királyi méltóság diadémjával szerencsésen megkoronázták.

 

 

Észrevétel: a latin keresztény irányzat fokozatos térhódításával (bizánci hatalom visszaszorulásával), illetve a két egyház közötti szakadása bekövetkeztével (1054-ben): a Kárpát-medencei népesség sokszínű hitvilága külpolitikai nyomás alá került. Az egyre inkább – politikai kényszerből - eluralkodó latin kereszténység hatását jól érzékelteti az akkori egyházi „legendagyártás”, amely szerint a Szent Koronát: Szilveszter pápa küldte, Asztrik érsek révén I. István királynak, amelyet Könyves Kálmán is megerősít krónikájában (holott erre fellelhető bizonyítékok nem lelhetők).

 

 

Érvek, ellenérvek, gondolatok…

 

Tény, hogy a Korona alsó és felső részének stílusa, gyártási technikája erősen eltér. Nem zárható ki, hogy az alsó és felső rész: két különböző helyen (eltérő keresztény kultúrkörben) készült.

 

Észrevétel: egyes feltételezések szerint a két koronarész különböző korszakban készült. Ezt a vélekedést árnyalhatja, hogy az alsó (bizánci) koronarész X. századi: készítésre utal. Valamint, a felső (latin) koronarész ikonjai sem készülhetek a IX. század előtt. De a XI. századi egyházszakadást követően sem, mivel ezek feliratain még érzékelhetők: a bizánci, keleti gót, kaukázusi és balkáni írások hatása (amelyeket a XII. századi nyugati keresztény kultúrkör már eretnek hatásnak tekintett)…     

 

Tény, hogy a felső (latin) koronarész ikonjai: stílusuk, írásjellemzőik és kivitelezésük alapján a IX-X. században készülhettek. Nagy valószínűséggel latin nyelvű liturgikus, bizánci és keleti gót hatás alatt, nem Karoling kultúrkörben. Ez, talán alátámaszthatná a Korona „pápai eredetét”. De ennek ellentmond az a tény, hogy: a felső (latin) koronarész: szerkezetében önállóan teljesen alkalmatlan koronának. Valamint az, hogy a X. században már érlelődő (és I. István uralkodása alatt bekövetkezett) egyházszakadás idején: a nyugati kereszténységet képviselő pápa olyan koronát küldött volna István királynak, amely alsó része = az általa eretneknek tekintett keleti-bizánci kereszténység ikonográfiája alapján készült és bizánci uralkodót ábrázol!

 

Észrevétel: a felső (latin) koronarész feltehetően – itáliai vagy balkáni (nem Karoling) - liturgikus tárgy (ereklyetartó, zsákmányolt egyházi díszítés?) lehetett, amelyet felhasználtak a felső koronarész kialakításánál, kiegészítve bizánci stílusú, gnosztikus jellegű Pantokrátor-képes kereszttel.

 

 

Feltételezések

 

Valószínűsíthető, hogy: a Szent Korona egy olyan sajátos magyar „alkotás”, amely egyesítette a kárpát-medencében jelen lévő hivatalos-állami latin és bizánci és gnosztikus keresztény, valamint a pogánynak tekintett természetvallások irányzatokat (egységbe foglalva a vallási sokszínűséget);

 

Valószínűsíthető, hogy: a Szent Korona szakrális királyavató funkciója (más alkalmakkor történő használati tilalma) a X. századi bizánci előírások és a sztyeppei népeknél szokásos uralkodói és szakrális vezetői beavatási szokások archaikus ötvözete, megőrizve az ősi hagyományokat.

 

Valószínűsíthető, hogy: a Szent Koronának tulajdonított erő is = az előbbiekből eredeztethető X-XII. századi hagyományok mitikus emlékek továbbélése a magyarság kollektív emlékezetében…   

 

Vége

 

 

<<<

vissza a főoldalra