Aranyszarvas Füzetek

 

JELES NAPOK RENDSZERE

 

 

Témakör: ŐSMAGYAR NAPTÁR

24. szám

2011. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

 

JELES NAPOK RENDSZERE

 

Kutatások, népi és családi hagyományok és korabeli feljegyzések alapján…

 

 

Meggyőződésem, hogy őseink – naptáruk kialakításánál - a logikus változatok közül a legegyszerűbb és legcélszerűbb megoldást választhatták. Döntésüket elősegíthette, hogy hasonló naptári megoldások (például: kelta, kínai, perzsa, indiai stb.) már akkor is ismertek voltak. Amennyiben 4 – egyenlő hosszúságú - évszakú, 364+1 napos évben gondolkodunk, akkor egy év = nyolc 30 napos, és négy 31 napos hónapból épülhetett fel. Így évszak napszáma 91 nap körül adódik. Vagyis egy negyedév (optimális esetben) két 30 napos és egy 31 napos hónapból épülhet fel, összesen 13 hetet foglalva magába.

 

 

Évváltó nap – soron kívül

 

Az előzőekben leírtakból kitűnik, hogy az ősi magyar naptár évkezdő és évszakjelző napjai (sőt azok hétlezáró napjai is) egyértelműen kimutathatók a magyar népi kalendáriumokban. A vizsgált jeles napok naptári elhelyezkedése alapján vélelmezhető, hogy az év négy egyenlő hosszúságú évszakból állt össze.

 

Valamint, az egyik évszakhoz bekapcsolódhatott még egy plusz-nap. Hogy mikor, az bizonytalan, de a jeles napok eloszlásából feltételezhető, hogy erre a téli évszakban kerülhetett sor. Feltehetően ez a nap, maga az ősi Újév nap (évváltó nap) lehetett. Vagyis a Julián-naptár szerinti december 25-e, a Karácsony = a sötét vég, fekete nap (figyelemmel a régi napnyugtától napnyugtáig terjedő napszámításokra és az időszámításunk kezdete körüli napjárásra).

 

Jeles napjaink típusai

 

Népi kalendáriumaink jeles napjait - sajátosságaik alapján - több csoportba sorolhatjuk. A csoportosítás azért is célszerű, mert elősegíti a jeles napok rendszerének átlátását, jelentősen megkönnyítheti az ősi magyar kalendárium rekonstrukcióját, illetve elősegíti a külső hatások vagy átvételek, és az időeltolódások felismerését. 

 

Jeles napjainkat a következő csoportokba rendszerezhetjük:

- hónapjelző napok: amelyek az adott hónapra mutatva jelzik azok sajátos rituális jellegét;

- évszakjelző napok: amelyek a naptár kiemelt pontjait jelezik, közeli csillagászati pontossággal;

- pótnapok: amelyek a csillagászati és a naptári rendszer összehangolására szolgálnak, és amelyek nem számítódnak bele a folyamatos naptári rendbe (például: szökőnap, újév napja);

- rendszeres jelzőnapok: amelyek bizonyos szabály szerint állandó körforgásban ismétlődve, előre jelzik az esedékes életviteli szabályokat;

- előrejelző napok: amelyek egy adott időszakra valószínű időjárási vagy gazdálkodási helyzetekre ad tapasztalati előrejelzést;

- rituális napok: amelyeken, a népi babona szerint misztikus hatások érvényesülhetnek, vagyis: kedvező hatások elérhetők, káros hatások csökkenthetők;

- eseményjelző napok: amelyek egy adott időszakhoz kapcsolódó munkafolyamatok vagy közösségi események esedékes időpontjára utalnak, illetve bizonyos tevékenységeket tiltanak;

- sajátos jelzőnapok: amelyek csak helyenként szokásosak, szabályai jelentősen eltérhetnek (akár ellentmondóak is lehetnek) vagy részleges átvételnek tekinthetők.

Tekintsük át legfontosabb jeles napjainkat az előbbi szerinti csoportosításban, természetesen csak mérsékelt figyelmet fordítva a sajátos jelzőnapok hatalmas tömegére, elsősorban a minél szélesebb körben elterjedt jeles napokra koncentrálva.

 

 

Hónapjelző napok

 

Ezeket a napokat már előzőleg alaposan körbejártuk, ezért megelégedhetünk az eddigi megállapítások, illetve feltételezések rövid összefoglalásával. A könnyebb érthetőség érdekében célszerű részben eltekinteni a manapság használatos elnevezésektől, mert problémát okozhat a megnevezésekhez kapcsolódó mögöttes értelmezések.

 

Fsz.

Hónap,

régi

néven

Idő-tartam

(nap)

Időtartama (Julián-naptár szerint)

Feltételezett hónapjelző napok

(jeles napi regulák alapján)

Hiba

(nap)

1.

Tél 

hava

30

dec.26 - jan.25

Pál (jan.25), Gyertyaszentelő (feb.2)

 

0

2.

Télutó

hava

30

jan.26 - feb.24

Mátyás (feb.24)

Télzáró-Tavaszkezdő nap

0

3.

Tavaszelő

hava

31

feb.25 - már.26

Gyümölcsoltó (már.25)

Tavaszjelző jeles nap

+1

4.

Tavasz

hava

30

már.27 - ápr.25

György (ápr.24), Márk (ápr.25)

+1;0

5.

Tavaszutó

hava

30

ápr.26 - máj.25

Orbán (máj.25)

Tavasz-záró-Nyárkezdő nap

0

6.

Nyárelő

hava

31

máj.26 - jún.25

Iván (jún.24)

Nyárjelző jeles nap

+1

7.

Nyár

hava

30

jún.26 - júl.25

Jakab (júl.25)

0

8.

Nyárutó

hava

30

júl.26 - aug.24

Bertalan (aug.24)

Nyárzáró-Őszkezdő nap

0

9.

Őszelő

hava

31

aug.25 - sze.25

Máté (sze.21), Kozma-Damján (sze. 26.),

Mihály (sze.29), Őszjelző jeles nap

+3; -1;

-4

10.

Ösz

hava

30

sze.26 - okt.25

Dömötör (okt.26)

-1

11.

Őszutó

hava

30

okt.26 - nov.24

Katalin (nov.25), András (nov.30)

Őszzáró-Télkezdő nap

+1; -6

12.

Télelő

hava

31

nov.25 - dec.24

Szenteste (dec.24)

Téljelző jeles nap

0

 

Megjegyzés: látható, hogy a feltételezések szerinti hónap-beosztásnál, és a hónapjelző jeles napok kijelölésének hibája igen alacsony (kb. 1 nap). Ez bőven belefér az i.e. I századi Julián- és a XVI. századi Gergely-féle naptárak közötti hónapszámítási eltérésekbe. Ahol a hiba magasabb, ott két hónapjelző jeles nap szokás-rendszere is szóba jöhet.

Érdekes, hogy ilyen esetben a választható két jeles nap között is 7 napos dátum-eltérés tapasztalható. Úgy, ahogy az évszakjelző napoknál már megtapasztaltuk. Valószínűsíthető, hogy az év második felében megfigyelhető hibanövekedés a naptár-reform előtti időszakra jellemző természeti és naptári év közötti eltérésből adódott. Pontosabban fogalmazva: a mezőgazdasági munka szokásos időpontja fokozatosan „elcsúszott” a naptári szerinti regulák szerinti időpontoktól, ami főleg a beérésnél és betakarításnál vált érzékelhetővé. A hónapjelző jeles napok esetében az is megfigyelhető, hogy ezek elsősorban nem hónapkezdő, hanem az adott hónap-lezáró és a következő hónapot bevezető komplex ünnepek.

 

 

Évszakkezdő napok

 

Az évszakjelző napokat már előzőleg tanulmányoztuk. A naptári szokások alapján ezek a napok (a Julián-naptár szerint): Gyertyaszentelő Boldogasszony (feb. 2), Május 1., Augusztus 1. és Mindszent ünnepe (nov. 1.). Érdekes jelenség, hogy az évszakjelző napok általában 7 nappal követik az aktuális hónapjelző napot, tehát feltételezhető, hogy ezekre az ünnepekre az előző évszakot lezáró hónap első hetének végén kerülhetett sor. A fontosabb jeles napok között gyakorta felvetődő hét napos időkülönbség ténye egyre erősíti egy ősi öröknaptár feltételezését.

 

Amennyiben 364+1 napos öröknaptárban gondolkodunk, úgy a naptár hónap-rendszerének végére egy évváltó napot kell beilleszteni (esetünkben dec. 25.-én), amely régebbi falusi népszokásai leginkább a mai Szilveszterhez hasonlítható.

 

 

Rendszeres jelzőnapok

 

A rendszeres jelzőnapok tipikus példájának tekinthetők a hét napjai, amelyek rendszeres és állandó napi regulákat határoztak meg.

 

Sajátos módon, éppen ezek a szabályok erősíthetik egy öröknaptár feltételezését. Ugyanis csak öröknaptár esetében lehetséges, hogy a hét adott napjára előírt szabályok ne ütközhessenek más jelzőnapok reguláival. Csak így kiküszöbölhetők az olyan ellentmondások, hogy ne essen: dologtiltó napra = kötelező tevékenység; zárt napra = előírt szomszédolás; termőnapra = vetési tilalom; szerencsétlen napra = állat ki- és behajtás, vásár, lakodalom, ünnep…

 

 

Pótnapok

 

A 364+1 napos öröknaptár esetében: a 364 nap = 52 hét. A +1 nap = régi újév napja (Karácsony), feltehetően nem soroldott be a hét napjai sorába. Hasonlóan, mint a kelta naptár újév-napja esetében. Erre utalhat az, hogy a régi újév napja (dec. 25.-e), zárt, dologtiltó nap volt, és az újkorig e naphoz névnap sem kapcsolódott (mint ahogy az ezt felváltó jan. 1.-jei újév napjához sem).

 

Időnként - mint más naptárok esetében is - szükségessé vált a szökőnapok beillesztése. Hogy erre mikor került sor az ősi magyar naptár szerint, arra nincs biztos adat.

 

Valószínűsíthető, hogy a szökőnap beillesztésére a tavaszi napforduló környékén kerülhetett sor. Ezidőtájt ugyanis viszonylag magas a napsütéses órák száma, és a Nap kelési irányának napi változása is jelentős, vagyis néhány napos megfigyeléssel és megfelelő tapasztalattal a szökőnap beillesztésének szükségessége könnyen meghatározható.

 

Nem zárható ki, hogy a holdállás alapján határozták meg a szökőnap beillesztésének idejét, például: ha a Télutó havának valamely (meghatározott) hetében holdtölte volt, akkor hónap végén egy pótnapot illesztettek be. Ekkor a szökőnap beillesztésére feb. 22-29. között kerülhetne sor.

 

Ugyanakkor az sem zárható ki, hogy - valamikor régen - a szökőnap beillesztésére a tavaszi napéjegyenlőség környékén került sort (Gyümölcsoltó Boldogasszony).

 

Valószínűbb az a feltételezés, hogy minden 4. évben leillesztettek egy pótnapot (szökőnapot) Ez 7 cikluson át automatikusan megtörtént (28 éven át). Majd, a 29. évet nem vették figyelembe (szökőév), és a 30. évtől folytatták a 4 évenkénti pótnap beillesztést. Valószínű, hogy az ilyen szökőnap (mint az Újév napja) nem rendelkezett se heti napnévvel, se dátummal és nem sorolódott be az év beosztásába, ami beszökik az évszámításba. Egy ilyen megoldás közel 1220 éven át megfelelő pontosságot biztosít (1 napnál kevesebb naptárhibát).

 

 

Saját élmények

 

A szökőnap beillesztésének ősi szabályairól nem találtam feljegyzéseket, de gyermekkoromból arra emlékszem, hogy szökőévekben, február 29.- e előtti vagy utáni hét végén: vagy mi utaztunk le távoli rokonainkhoz, vagy ők jöttek hozzánk vendégségbe.

 

Apai nagyanyám, aki alföldi jász-sváb falusi környezetből származott, még az ’1960-as években mesélte: február 29.-e egy olyan nap, ami nincs a naptárban! Ezért ilyenkor nem szabad dolgozni, nagyobb házimunkát végezni, a háziasszonynak a vendégeskedő rokonokkal kell foglalkoznia.

 

Apai Nagyapám szerint - aki kun-magyar vegyes családból származott – a házas férfi ilyenkor köteles meglátogatni a távolra házasodott nőrokonait, és élelem-kostolót vinni ajándékba nekik és gyermekeiknek.

 

Egyes kiskunsági ismerőseimtől is hallottam, hogy régebben illett legalább 4 évente találkozni a legtávolibb rokonokkal is, sőt ez egy olyan nap volt, amikor még a haragtartó rokonoknak is ki kell békülniük.

 

Hasonló szokás volt divatban anyai nagyszüleimnél is, akik 4 évente ezidőtájt fogadták a Budapestre felutazó zalai magyar-horvát és a bihari magyar-székely rokonságot. Anyai Nagybátyám úgy hallotta nagyszüleitől – még az 1930-as években - hogy szökőnapokon „barcsi szokás szerint”, a házasulandó korú fiatalok elvonultak a Dráva egyik távolabbi szigetére, ahol evéssel-ivással, meséléssel-játékkal, énekléssel-tánccal múlatták az időt napnyugtáig.

 

 

Holdnapok

 

A rendszeres jelzőnapok közé sorolhatok azok a napok is, amelyek a Hold valamely jellegzetes állapotával (fázisával) állnak kapcsolatban.

 

Ezekre, mint a régi holdnaptár maradványainak emlékére, a későbbiekben még visszatérünk. Az ilyen napok igencsak sajátos szabályokat határoznak meg, amelyek - a népi felfogás szerint - elsősorban az esti-éjszakai időszakban érvényesülnek, és főleg nőkön fejtik ki hatásukat.

 

 

Folytatás a következő füzetben…

 

 

<<<

vissza a főoldalra