Aranyszarvas Füzetek

 

HÓNAPOK ÉS ÉVSZAKOK

 

 

Témakör: ŐSMAGYAR NAPTÁR

22. szám

2011. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

 

HÓNAPOK ÉS ÉVSZAKOK

 

Tudományos kutatások, népi hagyományok és korabeli feljegyzések alapján…

 

 

Hónapok régi elnevezései

 

A régi magyar hónap-elnevezésekről kevés adat áll rendelkezésre. Azok is főleg régebbi latin nyelvű iratokból, és az újkori irodalomból maradtak fenn. Ugyanakkor, néhány hónapnév a népi hagyományokból, énekekből, rigmusokból, időjóslásokból viszonylag pontosan rekonstruálható. Ezeket a következő táblázat tartalmazza. Feltüntetve a velünk valamikor kapcsolatban álló népek hónap-megnevezéseivel, amelyek érdekes következtetésekhez vezethetnek... 

 

  1. számú táblázat

 

Hivatalos magyar naptár

Keresztény és

profán magyar naptár

Pogány, népi

magyar

naptár

Kárpátiai

szláv népi

naptár

Délvidéki

szláv népi naptár

K-európai

finnugor

naptár

Volgai és doni bolgár

naptár

Eurázsiai zodiákus

naptár

Január

Boldogasszony hava

Pál-fordulás hava

Tél hó, Féltél

Télmás(odik)

Télközép, Főhó

Jeges, zajló, törő, háborgó

Favágó, oszlopos

Télszíve, közép

Télközép, Újhó

Hótalp, Mélyhó

Születő, újévi

Tél, Kemence

Bak

Nyírfajd

Mókus

Február

Böjtelő hava

Jégtörő Mátyás hava

Télutó

Tél-harmad

Fagyhó

Kegyetlen, vad, elnyelő

Csalóka, Nevezetes

Gyöngyöző

Olvadó hó

Tavaszi hó

Fagy, Ünnepi

Élet-föld

Vízöntő

Farkas

Március

Böjtmás hava

Gábriel főangyal hava

Tavasz-elő

Fűhegy

Nyírfa

Becsapós

Hazudós

Föld, Szabad

Vízimadár

Kisfagy

Fák

Halak

Vaddisznó

Nyest

Április

Szent György hava

Tavasz hó

Tavaszmás

Kinyíló

Virágzó

Tölgy-es

Fűnövesztő

Faégető, Vetés

Szarvasfutás

Fagyhó

Üres, szabad

Gyümölcshozó

Nappal

Kos

Nyest

Medve

Május

Pünkösd hava

Orbán hava

Tavaszutó, kistél

Tavasz-harmad

Gyümölcs-elő

Fűnövesztő

Virágzó

Somfa

Szántóvető

Lányok hava

Avarfű-hó

Szántóvető

Barmok

Bika

Tulok

Szarvas

Június

Szent Iván hava

 

Nyár-elő

Kaszáló, Sarlós Boldogasszony

Vöröslő

Vörös

Hársfa

Nyár

Széna

Nyár

Hév, forróság

Emberek

Ikrek

Tigris

Hermelin

Július

Jakab hava

Nagyboldog-asszony hava

Nyár hó

Nyármás

Hév, arató

Hársfa

Kis-vörös

Sarlós

Kender, sarló

Szénagyűjtő

Nyár

Rák

Nyúl

Rozsomák

Augusztus

Kisasszony hava

Bertalan hava

Nyárutó

Nyár-harmad

Szőlőízlelő

Sarlós, arató

Kalászos

Csépelő

Gabona, élet

Cséplő

Sarló

Eső

Oroszlán

Sárkány

Szeptember

Szent Mihály hava

Ősz elő

Szüret

Nyár-vég Csarab-bokor

Szarvasbőgő

Ősz

Arató

Szél

Szűz

Kígyó

Szarvas arca

Október

Mindenszentek hava

Szent Demeter hava

Ősz hó

Őszmás

Borvető

Sárguló,

Szarvasbőgő

Lombhullató

Latyakos

Kis vadász

Kéveérlelő

Éjszaka

Mérleg

Jávorszarvas

November

Szent András hava

Őszutó

Ősz harmad

Borízelő

Lombhullató

Hidegülő

Dermedő

Nagy-vadász

Ősök oszlopa

Víz

Skorpió

Kecske

Vidra

December

Karácsony hava

Szent János hava

Télelő

Vigadó

Földes, rögös

Kívánó

Földes, rögös

Kívánó

Sötét nap

Csupasz fa

Termés-ünneplő

Őrlő, Halál

Nyilas

Ősök

Róka

 

A táblázatban jelzett naptárak összehasonlításánál némi gondot okoz az a tény: hogy a hónapok kezdő- és végdátumai között jelentős eltérések érzékelhetők. Ugyanis, idővel egyesek igazodtak a Julián naptárhoz. Mások pedig megőrizték régi hónapkezdéseiket (zodiákushoz vagy a Gergely-naptár bevezetése előtti (XVI. századi, hónap-közepi) igazodásukat.

 

Ezek különösen „jól tetten érhetők” a kárpát-medence környéki szlávok hónap-elnevezéseinél, ahol: az egyes hasonló hónapneveknél egyértelműen kimutatható a hónapnevek elcsúszása. Ami arra utal, hogy az ősi naptárt célszerűen igazították a helyi természeti és időjárási környezethez. Hasonlóan érdekes párhuzamok érzékelhetők a szláv, finnugor, bolgár és a sztyeppei zodiákus naptárak között.

 

Következtetések:

 

A közép- és kelet-európai archaikus naptárak összehasonlítása azt jelzi, hogy a magyarság, a környezetében élő szlávok, valamint a kelet-európai finnugor és bolgár népességek naptára: valamikor rendkívül hasonló volt (leszámítva az hónapkezdési eltolódásokat).

 

Ez erősíti azt a feltételezést, hogy az ősidőkben ezek a közép- és kelet európai népességek hasonló kultúrkörben „együtt éltek”. Ez is alátámasztja azt az újszerű vélekedést, hogy a magyarság nem Ázsiából származik: hanem az ősi Kárpát-medencei és – kelet-európai alföldi epigavetti népességtől. Erre utalnak a genetikai vizsgálatok eredményei, az akkori Vénusz-szobrocskák hasonlósága, valamint a későbbi rovásjelek hasonlósága.

 

 

Hónapok nevei

 

A hónapok népies elnevezési elsősorban a természet állapotához és a közösségi munkákhoz kapcsolódtak. Legvalószínűbb hónap-elnevezésekre a régies elnevezések utalhatnak, amelyek a népi nyelvezetben, egészen a XX. század elejéig kimutathatók. Annyi bizonyos, hogy az ősi magyar naptárnál - a hónapok elnevezésénél - a jelenlegi hivatalos, valamint az egyházi jellegű és a zodiákus eredetű elnevezések nem lehettek használatosak, mert azok későbbi átvételek.

 

A hónapnevek tanulmányosából kitűnik, hogy a régi magyar hónapnevek a hónap végi naptári helyzetre utalnak, vagyis arra a jeles napra, amellyel a hónap lezáródik. Természetesen itt is fellelhetünk néhány kivételt, például: Boldogasszony hava. Itt, ugyanis a hónap nevét adó jeles nap már kikerült a róla elnevezett hónapból. Ezt okozhatta a névadó jeles nap természeti jelenségekhez erősen kötődő sajátossága, ami a naptári helye - a korabeli naptárszámítási hiba miatt - eltolódhatott. Bár a másik változat: a Pál-fordulás elvevezés, már belefér a hónapba.

 

Ezt a feltételezést erősítheti a Szent Mihályról (szept. 29.) és Szent Andrásról (nov. 30.) elnevezett hónap is, ahol a névadó jeles nap hónapban tartása aránytalan hónaphosszúságot eredményezne. Nem kizárt, hogy egy ősibb jeles nap pogány jellegének kiküszöbölése érdekében ezzel mintegy „keresztényesítettek” egy régi hagyományokon nyugvó ünnepet.

 

Ezt a feltevést igazolgatja Mindszent (nov. 1.) havának esete is, ahol a névadó jeles nap lényegében nem más, mint egy régi betakarítást lezáró (illetve kelta) ünnep keresztényesített változata. Valószínűleg, itt is tetten érhető a középkor eleji „naptár-csúszás”, ugyanis azok figyelembe vételével: „problémás ünnepek már beleférnek” a róluk elnevezett hónapokba.

 

 

Mettől-meddig tarthattak az évszakok?

 

Az eddigi ismeretek alapján feltételezhető, hogy az ősi magyar naptárban a hónapok 30-31 naposak lehettek. Viszont a hónapok hosszát csak az évszakok vizsgálatát követően lehet feltételesen meghatározni.

 

A jeles napok naptári helyzetéből arra lehet következtetni, hogy a 30 és 31 napos hónapok eloszlása nem lehetett véletlenszerű, hanem valamilyen logikai rendszert követhet. Ennek alátámasztására célszerű megvizsgálni néhány - hagyományosan évszakhoz kötődő - jeles nap naptári elhelyezkedését is.

 

Tél vége – a világos időszak kezdete: Gyertyaszentelő Boldogasszony ünnepe (február 2.).

 

Lényegében több ünnep gyakorlatán alakulhatott ki. Úgymint: ősi-régi évszakkezdő ünnep, a keltáknál tűzünnep (Imbolc), ókínaiaknál vetés-előkészítő ünnep. A pogány rómaiaknál tavaszkezdő és istennő-ünnep (Februa), az ókori görögöknél az alvilágban anyját kereső ókori görög istennő-lány ünnepe (Proserpina). Katolikusoknál a Boldog Szűz megtisztulásának ünnepe (Mária), régi magyar hitvilág szerint a növekvő fény ünnepe és időjárás-rámutató nap. Eredetileg ez a nap – a korabeli naptárreform előtt – Dorottya (február 6.) idejére eshetett. „Ha Dorottya szárítja, Julianna tágítja”.

 

Tavasz vége – száraz időszak kezdete: Május 1.

 

Szintén több ünnep talaján alakulhatott ki, úgymint: egy ősi-régi évnegyedkezdő nap, ősi keltáknál mint termékenység-ünnep (Walpurgis), a görögöknél bajhárító Apollon ünnepe. Rómaiaknál májusi ünnep (Floralia), szlávoknál nyírfaállító ünnep, valamint katolikusoknál Szent Fülöp és Szent Jakab apostolok ünnepe, a régi magyar hitvilágban tavasz-záró és nyárkezdő párkereső ünnep. A korabeli naptárreformok előtt ez a nap Fülöp, Ferenc, Szervác, Pongrác, Bonifác idejére eshetett (május. 11-14.). „ Sok bort hoz a három ác, ha felhőt akkor meg nem látsz”. A tótoknál Szent Mamert (Mars) napjára (május 11.). „Mamert napján a tél is meghal”. 

 

Nyár vége – esős időszak kezdete: Augusztus 1.

 

Jelenleg már kevésbé ismert ünnep, de előzményei régi hagyományokat fog közre, úgymint: ősi évnegyedkezdő nap, keltáknál aratás-betakarítás ünnepe (Lughnasadh), cseremiszeknél mézünnep, zürjéneknél kenyérünnep.

A katolikusoknál Szent Péter szabadulásának ünnepe, a régi magyar hitvilág nyárzáró-őszkezdő betakarítási ünnepe.  Eredetileg ez a nap – a naptárreform előtt – Lőrinc (augusztus 10.) környékére eshetett. „Lőrinc napja, ha szép; sok gyümölcs  lesz és ép”.

 

Ősz vége sötét és hideg időszak kezdete: Mindszent ünnepe (november 1.).

 

Szintén több régi ünnep hagyományait foglalja magába, úgymint: ősi évnegyedkezdő nap, az ó-kínaiaknál a téli szállás tűzgyújtásának ünnepe, keltáknál az újév ünnepe (Samhain) halottak és ősök szellemének megjelenésével, a régi rómaiaknál a tél-eleji játékok kezdete, a katolikusoknál az összes szent ünnepe, a régi magyar hitvilágban az ősök és halottak nyugalmának napja.

 

 A korabeli naptárreformok előtt ez a nap Márton idejére eshetett (november 11.). „Ha Márton fehér lovon jön, enyhe tél, ha barnán, kemény tél várható.”  A tótoknál Bogumil vagy Márton napjára eshetett (november 8, 11.). „Bogumilkor a természet elaszik”. „Itt van Márton, itt a tél.”

 

Látható, hogy az ünnepek igencsak régi keletűek. De amikor a régi dátumuk szerint bekerültek a Julián-naptárba, illetve a Gergely-naptárba: addigra a naptárok hibája már jócskán felhalmozódott. Ehhez társult az még az is, hogy a naptárreformra különböző helyeken, különböző időkben került sor). Ezért, ezeknél az ünnepeknél az eredetileg évszakkezdő funkció már csak korlátozottan érvényesülhetett, vagyis egyre inkább a hagyományhoz, mint a tényleges évszakváltáshoz kapcsolódtak. Ezt a kavarodást igencsak érzékletesen jelzi az a gyakorlat, hogy e jeles napok ünneplésének dátuma - tájanként és népcsoportokként - több nappal is eltérhet annak ellenére, hogy ünneplési szokásaik kísértetiesen megegyeznek.

 

Az ünnepnapok elcsúszásárának érzékeltetése jó példa: a május 1. előestéjéhez (Walpurgis éjhez) kapcsolódó védekező (boszorkányűző, rontás-elhárító) népszokások köre, amelyek igen leterjedtek nyugat-európában, de a tőlünk keletebbre lévő románoknál és szlávoknál (sőt Erdélyben és Bánátban).

 

Ugyanakkor nálunk ezek népszokások és rítusok legtöbb helyen Szent György-napjához (április 24.-éhez) kapcsolódnak. Erdélyben és Felföldön (hűvösebb területeken) inkább Fülöp-Jakab napjához (május 1.), ahol ma is szokásos a májusfa-állítás. A melegebb, de időjárási frontváltozásokra érzékenyebb (délvidék, alföld és hegyvidék határvidéke) területeken: a 3 fagyosszent napjához, ahol – az akkortájt rendszeres és erőteljes fagykároktól - füstöléssel és természet-varázslásokkal igyekeztek megvédeni a gyümölcsösöket és a korai palántákat.

 

 

Téli napforduló = évforduló

 

Első pillanatban ez az alcím kissé furcsának tűnhet, mivel mindenki számára egyértelmű, hogy az évszakok fordulása szorosan összekapcsolódik a napfordulók és napéj-egyenlőségek időpontjaival. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról, hogy a régiek számára - az évkezdő nap kivételével - az évszakforduló napok inkább rituális, mint időmeghatározási jelentőséggel bírtak.

 

Az ősi naptárunk Naphoz kötődését misem bizonyítja jobban, mint a téli ünnepkörünk népszokásai. Ha az ünnepköri Luca-napi, a Karácsonyi és az Újévi népszokásainkról (de akár a Vízkereszti szokásokról is) lehántjuk a politikai, társadalmi és keresztény-vallási lerakódásokat, akkor igen érdekes hasonlóságokra „bukkanhatunk”. A hasonló szokások különböző időpontok szerinti megjelenése bizonyára összefüggésben lehet: a régi naptár-reformok okozta torzulásokkal, a népi (és a nap járásához igazodó) időszámítás és a hivatalos naptárak közötti fokozatos eltávolodásával, egyes vallási ünnepek „népiesedésével”.

 

A hivatalos évkezdési dátumok ugyanis a minket érintő és ránk ható kultúrkörben igen sajátosan alakult. Időszámításunk kezdete környékén az ősi magyar évkezdő dátum december 24-25-re esett (a Julián-naptár szerint), vagyis Nagykarácsonyra, amely a XI. századtól fokozatosan hivatalos állami évkezdő dátummá válva egészen 1582-ig fennmaradt.

 

Ugyanakkor a szökőnap-számítási hibák miatt a téli napforduló dátuma december 24-25.-ről (Nagykarácsonyról) fokozatosan egyre korábban következett be. A XVI. század vége felé az évkezdő napforduló időpontja már december 12-re (Luca-nap előestéjére) esett. A XIV-XVI. századtól egyre több helyen vált hivatalossá a január 1.-ei (Kiskarácsonyi) újévkezdés a nyugati-keresztény kultúrkörben. Arról sem feledkezhetünk el, hogy a keleti-keresztény kultúrkörben viszont a vallási évkezdés dátumaként január 6-a volt megjelölve.

 

Tehát, a magyar lakosságnak - a XV. században - négy dátum is rendelkezésre állt az Újév-napi ünnepségekre: Luca-napja, mint a természeti újév kezdete; Nagykarácsony, mint a római-keresztény újév kezdete; Újév napja, más néven Kiskarácsony, mint a hivatalos-állami újév kezdete; illetve Vízkereszt napja, mint az ortodox-keresztény újév kezdete.

        

Folytatás a következő füzetben…

 

 

<<<

vissza a főoldalra