Aranyszarvas Füzetek

 

HÓNAPOK ÉS JELES NAPOK

 

 

Témakör: ŐSMAGYAR NAPTÁR

21. szám

2011. év

 

 

<<<

vissza a főoldalra

 

 

Figyelem!

Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók.

Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni!

Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni!

 

 

 

 

 

 

Farkas László (Remete)

 

HÓNAPOK ÉS JELES NAPOK

 

Tudományos kutatások, népi hagyományok és korabeli feljegyzések alapján…

 

 

Hónapokat meghatározó jeles napok

 

Az ősi magyar 12 hónapos év pontos rekonstruálása érdekében alapvető fontosságú a hónapok hosszának ismerete. Írásos források hiányában kénytelenek vagyunk valószínűsíthető feltételezések alapján meghatározni a hónapok hosszát. Más naptárak példáin okulva, megalapozottan állíthatjuk, hogy a hónapok hossza általában közel azonos és a havi napszámok összege általában azonos az év hosszával. Kivétel: a szabad nappal rendelkező naptárak, de ezeknél is jellemző a hónapok hosszának nagyfokú hasonlósága.

 

12 hónapos felosztás vizsgálata

 

 

Feltételezzük, hogy az ősi naptárunk = 12 hónapos volt. Ekkor a hónapok napjainak száma = száma 30-31 nap körül alakulhatott. Azt már biztosan tudjuk, hogy az ősi magyar évváltás december 25-én történhetett (a Julián-naptár szerint). Az viszont nem ismeretes, hogy ez a nap: már beletartozott-e az újévbe, vagy netán az Újév napja, esetleg egy olyan „szabad napként” szerepelt, amely nem tartozott sem az előző, sem pedig a következő évhez.

 

Más ősi naptárak vizsgálati eredményei arra utalnak, hogy a hónapok általában: valamely jeles nappal kezdődtek, vagy végződtek. Ezek alapján feltételezhető, hogy a jeles napok közötti időszakok (napok száma) viszonylagos pontossággal meghatározzák a hónapok hosszát. Régi kalendáriumok jeles napjait tanulmányozva, érdekes összefüggésekre bukkanhatunk, ha azok naptári elhelyezkedését vizsgáljuk. Észrevehető, hogy egyes fontos havi ünnepek (amelyek gyakran a hónap nevét is meghatározzák), általában a hónap vége felé helyezkednek el.

 

Mivel a tavaszi napéjegyenlőség dátuma csak az i.sz. kezdete környékén esett március 24-25-ére (akárcsak a téli napforduló december 24-25.-ére környékére), ezért a jeles napok közötti időtartamok számítását (Gergely-naptár mellett) célszerű az azt megelőző (vagyis Augustus császár előtti, vagyis a „politikailag nem torzított”) Juliánusz-naptár szerint is ellenőrizni. Íme, a feltételezhető ősi hónapkezdő napok hossza napokban (a két naptár szerint).

1. számú táblázat

 

Dátum

Jeles nap

Időszak

(tól-ig)

Gergely naptár szerint (nap)

Juliánusz naptár szerint (nap)

jan. 25.

Pál-fordulás (télfordulás, időjóslás)

12.26-01.25.

31

30

feb. 24.

Mátyás (a Jégtörő; halászok ünnepe, vetési napja)

01.26-02.24.

30

30

már. 25.

Gyümölcsoltó Boldogasszony (tavaszünnep)

02.25-03.25.

29

30

ápr. 24.

György (ősi pásztorünnep, gonoszűző nap)

03.26-04.24.

30

30

máj. 25.

Orbán (utolsó fagyosszent, szőlészek ünnepe)

04.25-05.25.

31

31

jún. 24.

Iván (nyári napforduló, gonoszűző nap)

05.26-06.24.

30

30

júl. 25.

Jakab (szőlőünnep, termésjósló nap)

06.25-07.25.

31

31

aug. 24.

Bertalan (őszkezdő nap, gyümölcsünnep)

07.26-08.24.

30

30

szept.29.

Mihály (ősi pásztorünnep, állatok behajtása)

08.25-09.29.

36

35

okt. 26.

Dömötör (juhászok ünnepe, szüretvég-ünnepe)

09.30-10.26.

27

28

nov. 30.

András (télkezdő, disznóvágó, szerelmi varázsló nap)

10.27-11.30.

35

34

dec. 25.

Karácsony (téli napforduló, újév kezdete)

12.01-12.25.

25

26

 

Az 1. számú táblázatot tanulmányozva szembeötlő, hogy az egymással szomszédos jeles napok közötti időtartam 30-31 nap, és szeptember hónapig viszonylag egyforma hosszúságúak. Ezt követően jelentős eltérés tapasztalható a 30-31 napos átlagértéktől. Ha az előbbi táblázatban a Mihály- és András napot más (hasonló) jeles napokkal helyettesítjük, akkor a jeles napok közötti időtartamok már kiegyenlítettebbé, meggyőzőbbé válnak.

2. számú táblázat

 

Dátum

Jeles nap

Időszak

(tól-ig)

Gergely naptár szerint (nap)

Juliánusz naptár szerint (nap)

szept.24.

Gellért (őszi napforduló, gonoszűző nap)

08.25-09.24.

30

31

okt. 26.

Dömötör (juhászok ünnepe, szüretvég-ünnepe)

09.25-10.26.

32

33

nov. 25.

Katalin (télkezdő, szerelmi varázsló nap)

10.27-11.25.

30

29

dec. 25.

Karácsony (téli napforduló, újév kezdete)

11.26-12.25.

30

31

 

Érezhető, hogy – egy ilyen változat esetén – a jeles napok elhelyezkedése még arányosabb, mint előzőleg. Ugyanakkor az októberi és novemberi jeles napok mintha "kilógnának a sorból". Ez azzal magyarázható, hogy Dömötör-napjának eredete kapcsolatban állhat a kelta Samhain, vagy a szelekuida újévi ünneppel (i.e. VI-III. század). Ez magyarázatot adhat a +1 napos „többletre” is, ugyanis: ez időszakban a naptáraikba „beillesztődött” egy – az év számításába nem tartozó - újév nap is. Feltételezhető, hogy ez esetben egyfajta keresztényesített (a pogány ünnepet semlegesítő) változatával van dolgunk. Az sem zárható ki, hogy ez a +1 nap hagyományaiban visszavezethet az antik görög-balkáni, vagy észak- és kelet-európai tél eleji betakarítási termékenység-ünnepekhez.

 

 

13 hónapos ősnaptár?

 

 

Ha feltételezzük, hogy az ősi naptárunk = 13 hónapos volt, akkor a hónapok napjainak száma: 28 nap lehetett.

Mivel biztosan tudjuk, hogy az ősi magyar évváltás december 25-én történhetett (a Julián-naptár szerint), így a hónapok időpontjai meghatározhatók.

Elvégezve a dátumok és a hozzájuk közel álló jeles napok meghatározást, úgy tűnik, hogy 13 hónapos beosztás esetén is jeles napok határolják a hónapokat (3. számú ábra).

 

Megjegyzés: a finneknél, észteknél és egyes ugor területeken még a XVI. században is tizenhárom hónapos elszámolási év volt, és minden hónap négy hétig tartott.

3. számú táblázat

 

Dátum

Jeles nap

Gergely naptár szerint (nap)

Juliánusz naptár szerint (nap)

jún. 11.

Barnabás, Villő (nyár-tündér, jún. 12.)

05.14 - 06.11.

28 (29)

28 (29)

júl. 09.

Margit (idő- és terményjósló nap)

06.12-07.09.

28

28

aug. 06.

Berta (Perchta = germán fény istennő, balkáni tündér)

07.10-08.06.

28

28

szept.03.

Tádé apostol (ortodox), Gergely, Lőrinc (szept. 05.)

08.07-09.03.

28 (30)

27 (29)

okt. 01.

Igor, Mária nap (szláv, fagyot hozó, okt. 2.)

09.04-10.01.

27 (28)

28 (29)

okt. 30.

Kozma-Damján (pravoszláv) Lukács (ortodox, okt. 31.)

10.02-10.30.

28 (29)

28 (29)

nov. 27.

Fülöp (ortodox), Jakab (nov. 28.)

10.31-11.27.

28 (29)

27 (28)

dec. 25.

Karácsony (téli napforduló)

11.28-12.25.

28

29

 

A végkövetkeztetés előtt érdemes az évszak-felező napokat (az évszak kezdőnapját követő 44-45-46.-ik napokat) is ellenőrizni. Itt is kimutatható, hogy ezek a napok is jeles napok.

4. számú táblázat

 

Dátum

Jeles nap

Gergely naptár szerint (nap)

Juliánusz naptár szerint (nap)

febr. 08.

János, Mária-nap (pravoszláv), Dorottya-Pál (időjósló nap, febr. 06.)

45 (43)

44 (42)

máj. 09.

Gergely, György, Mihály arkangyal és Mária-nap (pravoszláv, máj. 8)

45 (44)

46 (45)

aug. 09.

János, Máté, Lőrinc (aug. 10.)

46 (47)

45 (46)

nov. 08.

Bogumir és Dimitrij-nap (szláv, időjósló nap), Lázár (nov. 7.)

45 (44)

46 (45)

 

Naptári csúszások

 

A ma naptár ősének tekinthető – Julius cézár által (i.e. 46-ban), egyiptomi és perzsa hatásra bevezetett - naptárban 3 alkalommal történt olyan horderejű változás, amely kiválthatta egyes naptári kitűző-napok „megcsúszását”.

 

 

Az első naptárreform: i.e. 8-ban, amikor Augustus római császár – miközben helyrehozatta szökőnap-számítást – felborította a régi naptár egyensúlyát, mivel több hónap hosszát megváltoztatta, ezzel felborítva a fél- és negyedévek egyensúlyát. Ez a változás: 1-2 napos eltolódást okozhatott az egyes ősi heti és hónapjelző jeles napok között.

 

 

A második naptárreform: i.sz. 325., amikor a niceai zsinat elrendelte a csillagászati és a hivatalos naptár közötti 3 napos eltérés megszüntetését. Ezzel, a téli napforduló dátuma (dec. 22.) elszakadt az ünnepétől (dec. 24-25.), vagyis a Karácsonytól. Ez a változás: újabb 2-3 napos eltolódást okozhatott az ősi heti és a hivatalossá vált havi jeles napok között.

 

 

A harmadik naptárreform – 1582-ben – még jelentősebb hatással bírt. Ugyanis, ekkorra a szökőnapok számításának hibája miatt a csillagászati és a hivatalos naptár közötti eltérés már 11 napra szaporodott. Vagyis, a téli napforduló napja és ünnepe (vagyis Karácsony) között az eltérés már 12-13 nap volt. A naptárt – hatalmi szóval - úgy billentették helyre, hogy 11 napot ugrottak előre a naptárban. Ugyanakkor, a hét napjainak számítási sorrendjén nem változtattak. Ez végérvényesen felboríthatta az akkor még létező népi öröknaptárt. A ma használatos Gergely-naptár 1582. október 4-én (csütörtökön) vezették be oly módon, hogy az azt követő nap október 15. (péntek) lett. Így, az évben 11 nap kimaradt a számításból.

 

 

Ez az intézkedés helyrebillentette a „napok és hónapok Naphoz igazítását”, ugyanakkor alaposan felborította a hét napjaihoz kötődő szokások és a hónap- és évszakszámítás rendjét. Történt ez azért, mert - a 11 napos „naptárugrás miatt” – az október 15. „péntek lett”, holott ez a nap a régi számítás szerint „azelőtt hétfő volt, a maga hétfői előírásaival”. Nem szólva arról, hogy a köznép csak jóval később értesült a hivatalos naptár bevezetéséről, ezért a szokásokon alapuló és az állami naptár helyi „összehangolódása” eltérő megoldásokhoz vezetett.

 

Ezért, célszerű azokat a jeles napokat is megvizsgálni, amelyekre a különböző naptárreformok hatottak. Azokat, amelyek az 1-2 napos, 3-4 napos és 11-12 napos eltolódásokat magukon viselik. 

 

5. számú táblázat

 

Eredeti jeles nap

i.e. I. századi

jeles nap

i.sz. IV. századi és mai jeles nap

i.sz. VII-XI. századi jeles nap

i.sz. XV. századi

jeles nap

1. nyolcad napja

febr. 8. János, Iván

febr. 9. Anna, Péter

febr. 5. Ágota

febr. 6. Dorottya

febr. 1. Imbolc (kelta)

febr. 2. Gyertyaszentelő Boldogasszony, Mária

jan. 25. Pál

Tavaszi napéjegyenlőség

2. nyolcad napja

márc. 25. Gyümölcsoltó boldogasszony napja, Ostara (kelta)

márc. 21. Benedek

márc. 22. Katalin

márc. 18. Sándor

márc. 19. József

márc. 09. Katalin, Iván, Georgij

3. nyolcad napja

máj. 11. Ferenc, Fülöp,

máj. 12. Pongrác

máj. 8. Mihály, Péter, Mária

máj. 1. Beltane (kelta)

máj. 4. Flórián

ápr. 29. Hugó, Katalin, Péter

Nyári napforduló

4. nyolcad napja

jún. 24. János nap Szent-Iván nap (szláv) Litha (kelta)

jún. 20. Margit

jún. 21. Alajos

jún. 15. Víd

jún. 16. Péter

jún. 08. Medárd

jún. 09. Félix, Iván

5. nyolcad napja

aug. 10. Lőrinc

aug. 6. Perchta, Berta, Jézus színe-változása (szláv)

aug. 1. Lugnashad (kelta)

aug. 2. Mária

júl. 29.  Márta, Flóra

júl. 30. Judit,

júl. 31. Ignác, Ilona

Őszi napéjegyenlőség

6. nyolcad napja

szept. 24. Mária, Gellért Mabon (kelta)

szept. 20. Fülöp

szept. 21. Máté

szept. 22. Móric

szept. 16. Edit, Ludmilla. Iván, Johan

szept. 17. Zsófia, Szófia

szept. 08. Mária

szept. 09. Péter

7. nyolcad napja

nov. 7. Lázár

nov. 8. Bogumir

nov. 9. Teodor, Tihamér

nov. 4. Károly

nov. 5. Imre

okt. 31. Kristóf, Farkas

nov. 1. Mindenszentek

Samhain (kelta)

okt. 28. Simon-Júdás, Tádé

Téli napforduló

Régi év 8. nyolcada

Újév kezdete

dec. 24-25. Karácsony, Koleda (szláv), Yule (kelta, germán)

dec. 21. Tamás

dec. 16. Etelka, Albin

dec. 17. Lázár

dec. 13. Luca

 

Megjegyzendő, hogy hasonló jeles napok a velük „anno” együtt élt/élő népcsoportoknál is fellelhetők (székelyek, csángók, palócok, tótok, ruszinok, ukránok, délszlávok, valamint erdélyi oláhok, őrvidéki és felvidéki németek, erdélyi és felvidéki szászok stb.).

 

 

Következtetések

 

A rendelkezésre álló adatok alapján megalapozott feltételezésnek tűnik, hogy az ősi magyar naptár 364+1 napos lehetett, és 12 hónapból állhatott, ahol az évkezdő hónap a téli napfordulót követő napon kezdődhetett. A hónapok kezdőnapjai igen közel állhattak az i.e. I. évszázadi (dec. 24-25-ös dátumhoz igazított) állatövi dátum-felosztáshoz.

 

Ugyanakkor, az is kimutatható, hogy az ősi magyar naptárban található olyan jeles napok is, amelyek egy még ősibb (364+1 napos) 13 hónapos szoláris naptár „túlélését vagy beolvadására” utalnak. Az is igazoltnak tűnik, hogy a „népi naptár” igyekezett (jeles napok segítségével) kiküszöbölni a „Nap tényleges járása” és a hivatalos naptár közötti csúszásokat.

 

Egy nép ősi kalendáriumának felelevenítése, szinte lehetetlen vállalkozás. Ez érthető, hiszen az írásos emlékek általában hiányosak és esetenként ellentmondóak, a régi néphagyományok fokozatosan feledésbe merülnek, módosulnak és keverednek.  Néhány száz évvel ezelőtt a kalendáriumi népszokások (bár tájegységenként, népcsoportokként eltérő sajátosságokkal rendelkeztek) viszonylagos állandóságban megőrződhettek akár generációkon keresztül. Az utóbbi évszázadban viszont a hagyományok és szokások köre alaposan fellazult. Részben megváltoztak vagy elfelejtődtek, új szokások alakultak ki, keveredtek a régiek maradványaival. A jelenleg ismert vagy még feltárható szokások és hagyományok éppen ezért jelentősen különböznek az őseredeti állapotuktól, így azok csak bizonyos korrekciókkal és fenntartásokkal illeszthetők egy "feltételezett ősmagyar kalendáriumba".

 

Történelmi tapasztalat, hogy egy népcsoport népszokásainak és hagyományainak folyamatosságát leginkább az adott népcsoport közösségi életvitelének (külső és belső lehetőségeinek, családi és társadalmi életének, munkamegosztásának, hitvilágának stb.) állapota határozza meg. Megfigyelhető, hogy a hagyomány- és szokásrendszere általában megváltozik, ha a közösségi életvitelében valamilyen erőteljes változás következik be. Például: hatalmi és társadalmi változások, külső vagy belső fenyegetettség, módosuló munkamegosztás és termelési rend, új hitbéli irányzatok vagy társadalmi szabályok bevezetése, családi kapcsolatok átalakulása és a szerepek megváltozása, másfajta népcsoport beáramlása a közösségbe és másféle szokások megjelenése, stb. Márpedig a magyarság igencsak bővelkedett ilyen változásokban, az idáig ismert történelmében. Ez a tény is erősíti azt a vélekedést, hogy a rendelkezésre álló adatok csak mérlegelést követően használhatók fel a "feltételezett ősmagyar kalendárium" restaurálásához.

 

Folytatás a következő füzetben

 

 

<<<

vissza a főoldalra